En park med höstlöv.

Förskolan Knattarna

Banérgatan 5

Förskolan Knattarna är ett föräldrakooperativ som grundades 1990 på Banérgatan 5. Förskolan drivs sedan start av föräldrar och personal gemensamt, där personalen är ansvariga för pedagogik och föräldrar bidrar genom olika ansvarsområden.

Norra innerstaden
Fristående (föräldrakooperativ)

På Knattarna lär sig barnen att ”tänka med hjärtat” och hur man är en bra kompis där alla får vara med. Barnen lär sig redan från inskolning att leka med alla åldrar och hjälpa varandra då åldersgrupperna mixas.

Varje dag oavsett väder besöker barnen olika platser på natursköna och närliggande Djurgården. I denna underbara utomhusmiljö får barnen leka med naturen och en gång i veckan bedriver personalen Knytte och Mulle som går ut på att lära barnen om natur, djur och miljö.

Knattarna månar även om det kulturella arvet och går regelbundet på teater och museum samt anordnar musik och rörelseklasser med extern musikpedagog för alla åldrar.

Utöver detta bedrivs och utformas inriktningen av personalen med stöd från föräldrar som sedan genomsyrar hela verksamheten. Exempel på sådana teman är havet, bondgård och Pippi Långstrump.

För den äldsta åldersgruppen anordnas en gång i veckan ett samarbete tillsammans med närliggande förskolor en 5 års verksamhet. Detta samarbete går ut på att träffa andra barn i samma ålder och förbereda barnen på att börja i skolan.

Knattarna håller till i ljusa och fina lokaler på Banérgatan 5 i Stockholm, bland annat bestående av lekrum, ateljé, matsal/pysselrum och ett rum där de minsta barnen kan sova ostört efter lunchmålet. Lokalen är belägen i bottenplan och mäter cirka 150 kvadratmeter. Då Knattarna ligger precis runt knuten från natursköna Djurgården erbjuds barnen en fantastisk och varierande utemiljö.

Knattarna månar om bra mat och ställer höga krav på sin matleverantör som måndag till torsdag tillhandahåller maten till Knattarna. Höjdpunkten är dock fredagslunchen då cateringen byts ut mot hemlagad mat där en familj per vecka ansvarar för att laga lunchen till alla barnen.

På Knattarna följer vi den pedagogiska läroplanen. Allt vi gör genomsyras av att ”tänka med hjärtat” och vi ser varje individs unika förutsättningar. På knattarna får barnen lära sig

• Socialt samspel
  • Praktiskt arbete (hjälpa till med disk, dukning med mera)
  • Musik och rörelse - Skapande, bild och form
  • Miljö och natur
  • Kultur och traditioner
  • Utveckla sitt språk
  • Förberedande inför skolan
  • Djur och omvärld

Varje barn blir tilldelad en ansvarig personal som följer barnets utveckling och håller regelbundna utvecklingssamtal med vårdnadshavarna.

En stark och engagerad föräldragrupp är en förutsättning för att driva ett föräldrakooperativ. Därför har Knattarna ett undantag från skollagens krav på öppenhet.

Det ideella och obligatoriska föräldrar bidraget består till exempel av ansvarsområden som inköp, städning, ekonomi, vikariera som lärare, laga fredagsmat eller aktivt engagera sig i styrelsearbetet.