Förskolan Kattresan

Zornvägen 43–47

Vi är sju i personalen med lång erfarenhet inom förskola. Barnen är i blandade åldrar mellan 1–5 år. De två avdelningarna Katten och Lillan har 19 respektive 10 barn. Vi jobbar för det mesta på avdelningarna men gör också aktiviteter i helgrupp.

Bromma

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Toalett med plats för eldriven rullstol
  • Parkering för dig med nedsatt rörelseförmåga
  • Tydlig skyltning

Vi bedriver en traditionell förskoleprofil.

Vi har en fantastisk fin gård som ligger i ett lugnt och grönt område. Gården består av en del lekpark och en del skogs miljö.

På gården har vi många träd vilket är roligt för barnen att klättra i och som även ger oss skugga på sommaren. Det finns också en liten kulle där vi kan åka pulka på vintern.

Kattrean är en ombyggd mataffär med stora ljusinsläpp. Vi har rum för olika aktiviteter. ateljé, lek och rörelserum, lekkök ,bygg och spelrum. Vi ändrar om ibland för att skapa ny energi.

Vi ägnar vår mat mycket tid och omtanke. Vi bakar allt bröd och använder inte halvfabrikat annat än i undantagsfall. Matsedelns sammansättning är varierad och allsidig med fisk-, kött-, vegetarisk och sopprätter varje vecka. Vi har en ekologisk inriktning och köper endast svenskt kött och är noga med att undvika tillsatser. Här är det svårt att kompromissa som vi ser det. Vi slår vakt om kvaliteten på maten. Vi har cirka två vegetariska dagar i veckan.

Vi vill att barnen:

• utvecklar empati
  • utvecklar sitt kreativa tänkande
  • utvecklar respekt för naturen
  • får grundläggande kunskap om människor, djur, växter
  • förstår att alla har lika värde
  • följer samhällets grundvärderingar vad gäller normer och regler
  • utvecklar språket, vilket leder till självtillit
  • grundlägger en god kroppsuppfattning och en positiv uppfattning av sig själva
  • utvecklar sin förmåga att uttrycka sig i ord, musik, rytmik, yoga, teater, saga, bild och form.

Framförallt ska det vara roligt och göras med lust och glädje.