Stilleben, glaskulor, papperskulor, ekollon, höstlöv.

Förskolan Karusellen

Reimersholmsgatan 41-43

På Reimersholme med utsikt över vattnet i Liljeholmskanalen ligger Förskolan Karusellen, en förskola som inspireras av Reggio Emilias filosofi. Vi har tre åldersnära avdelningar. Förskolan är ett föräldrakooperativ med delaktiga föräldrar.

Södermalm
4,7

• Tillgänglig hiss

Förskolan Karusellen inspireras av Reggio Emilias filosofi. Vi arbetar projektinriktat. Det gemensamma temat är den röda tråd som hela förskolan arbetar runt under en längre period. Barnen arbetar i projekt som kan ta olika vägar. Det är barnens intressen och behov som styr utvecklingen. Barnen tolkar sin omvärld och sin verklighet genom många olika uttryckssätt, vi vill tala hundra språk; lek, måla, att bygga och konstruera, teckna, drama, skriva, räkna, dansa, sjunga, hitta på sagor, utflykter i naturen, teater, bio…

Pedagogerna dokumenterar barnens arbete och utveckling Vi fokuserar på processen mer än på slutprodukten, vilka reflektioner gjorde barnen, hur samarbetade de, hur löste de svårigheter som uppstod.

Vi pedagoger strävar efter att reflektera kring vår verksamhet på ett normkreativt sätt. Olikheter berikar oss.

Förskolan Karusellen har tre åldersnära avdelningar. Erövrarna för de yngsta barnen 1-2 år, Upptäckarna för 2-3 år och Utforskarna för barnen i åldern 4-5 år. De olika avdelningarna har en samstämmighet i värdegrund, miljö och material men avdelningarna har olika utmaningar utifrån de barn som går där.

Som förälder på Förskolan Karusellen har du god insyn i och medverkar i ditt barns förskoletid och tar aktiv del i förskolans verksamhet. Föräldrar är med i verksamheten en dag per termin och jourer vid behov.

Karusellen ligger idylliskt vid vattnet och vi ser båtarna glida förbi på Liljeholmskanalen. Vi har egna gårdar där vi utforskar vatten, sand, målar vid stafflier, odlar, plockar bär och frukt, leker och utforskar kroppens möjligheter. Utanför våra gårdar cyklar och leker barnen, här åker inga bilar.

Mat och stunden vi äter tillsammans är viktig på Förskolan Karusellen. Här ges en möjlighet för barnen att bli nyfikna på olika sorters mat och det skapar lust och nyfikenhet gällande nya smaker, dofter och även på; hur gör man det här? Med stor kärlek och kreativitet lagar vår kock maten. Dofter, smaker, färger gör måltiden till en njutningsfylld stund. Hon hämtar inspiration från världens alla hörn och lagar mat från grunden.

På Förskolan Karusellen vill vi att barn och vuxna ska känna sig välkomna. Vi arbetar för att alla ska vara delaktiga och uppleva sig som en tillgång i verksamheten. Vi strävar efter att ha ett reflekterande, lustfyllt och processinriktat arbetssätt där barnen utforskar, upptäcker och erövrar. Förskolan Karusellen ger möjlighet till att lära tillsammans genom samarbete och gemensamma erfarenheter samt att känna tillit till varandras förmågor. Förskolan Karusellen präglas av lust och nyfikenhet i en lärande miljö som inbjuder till att växa och bli på många olika sätt. Olikheter berikar oss och vi reflekterar kring vårt förhållningssätt kring normer.

Nyfikenhet

- på sig själv, andra människor, miljö, material, omgivning, samhälle, världen samt på teorier, hypoteser och fantasier.

Tillit

-till att tro gott om både sig själv, gruppen, omvärlden och till framtiden samt vår möjlighet att förändra.

Delaktighet

- genom möten med andra, att leka och lära tillsammans samt att få möjlighet att påverka sin förskola.

Både inomhus- och utomhusmiljön på Karusellen är föränderlig allt efter de behov och intressen som barnen har. Miljön ska uppmuntra till lek, utforskande, kommunikation, lärande, möten och ge barn möjlighet till inflytande. Vi vill att vår förskola är estetiskt tilltalande.

Förskolan städas av föräldrar. Alla föräldrar är engagerade i arbetsgrupper som sköter om olika delar på förskolan. I förskolans styrelse sitter föräldrar. Förskolan har inget vinstintresse utan alla inkomster går direkt in i verksamheten. Att vara med i ett föräldrakooperativ kräver lite mer än annan barnomsorg men ger också en större gemenskap, förståelse och delaktighet.