Logga

Förskolan I Ur och Skur Mossbarnen

Gåshällsvägen 18-22

Vi är en liten 2 avdelnings-I Ur och Skur förskola som arbetar under Friluftsfrämjandet. Att vara ute i naturen året om är det bästa vi vet.

Skarpnäck

I Ur och Skur Mossbarnen ligger i Kärrtorp i södra Stockholm. Vi är en liten privat förskola med plats för 28 barn fördelat på 2 avdelningar. Den första tiden hos oss är man ett Fröbarn. När man blir lite större blir man Knoppbarn, följt av Knyttebarn och sist ett Mullebarn. Dessa skogsskolor har vi en gång i veckan då vi arbetar med kompisarna i samma ålder. Det handlar mycket om hur vi är med och mot varandra och allt levande. Under vintern går vi ner till idrottsplatsen och nyttjar isen så mycket det går.

EQ är också något som vi arbetar med dagligen. Hur vi som vuxna påverkar hur barnen har sina dagar hos oss genom vårat kroppsspråk, vårat tonläge är väldigt viktigt. Att se och bli sedd är allas barns rätt. Alla ska känna att de är viktiga just för att "jag är jag".

Vår inneperiod är förlagd till vintern och de lite kallare dagarna. Då är vi fördelade på våra två avdelningar Larven och Fjärilen.

Vår gård är vi på dagligen. Där har vi vår sandlåda, pilkojan och lite odlingar. Parken som ligger precis på andra sidan gångvägen känns nästan som om det vore vår egen park. Där är vi mycket.

Våra skogsplatser nyttjar vi också mycket. Närheten till Nackareservatet är fantastisk, och då och då tar vi en tur till Söderbysjön.

Vi har en egen kock som lagar all vår mat från grunden. Det mesta vi äter är ekologiskt och mycket vegetariskt.

Lite av våra mål och visioner.
Att arbeta med/genom Lpfö-98 och Barnkonventionen tillhör vår vardag.
Att vara med andra som jag vill att andra är med mig är något vi jobbar mycket med.
Att vara ute i alla väder och uppleva alla årstider är härligt och nyttigt.
Att prata/lyssna med barnen istället för till barnen är viktigt för oss.
Att börja i skolan och titta tillbaka på sin förskoletid med goda, glada och trygga minnen är en stor vision vi har.