En låg träbyggnad med stort skogsparti framför och en rutschkana.

Förskolan Älgen

Älghagsstigen 50

På förskolan Älgen lägger vi grunden för ett livslångt lärande. Verksamheten är rolig, trygg och lärorik för alla. Förskolan har två avdelningar: Kotten, för barn 1–3 år och Granen för barn 3–5 år.

Hässelby-Vällingby

• Parkering för dig med nedsatt rörelseförmåga

Älgen är en traditionell svensk kommunal förskola som arbetar efter följande styrdokument

• skollagen (2010:800)
  • förordningen (SKOLFS 2016 och 2018) om läroplan för förskolan
  • FN:s konvention om barns rättigheter.

Den pedagogiska miljön är organiserad utifrån tanken att barn lär genom att utforska sin omvärld. Genom att leka och skapa utmanas barnen i sitt tänkande om bland annat matematik, språk och kommunikation. Miljöerna på förskolan är anpassade efter barnens intressen, nyfikenhet, ålder och våra styrdokument.

På förskolan finns ett tillagningskök och det lagas och serveras frukost, lunch och mellanmål varje dag. Speciell kost serveras till de barn som behöver detta.

Förskolan har

• minst 80 procent ekologiska råvaror och följer Livsmedelsverkets råd ”Bra mat i förskolan”
  • varierad kost från både djur- och växtriket
  • enbart MSC-märkt fisk.

• Alla barn ska få de bästa förutsättningar att utvecklas, trivas och känna gemenskap.
  • Varje barn ses som en individ och vi vill ge barnet en känsla av att "jag duger, jag kan".
  • Barnet möts med respekt och pedagogerna ger barnet möjlighet till inflytande och väcker barnets lust till lärande genom en lustfylld pedagogik.
  • Alla människor har lika värde och olikheter är en tillgång.
  • Barnets drömmar och funderingar tas på största allvar.

Enheten har en specialpedagog anställd på heltid som finns på varje förskola en dag per vecka. Uppdraget är att finnas med i barngrupp och stötta pedagogerna att hitta givande arbetssätt.

Alla barn ska få uppleva glädjen att göra framsteg, övervinna svårigheter och få vara en tillgång i gruppen. Pedagoger har en tät dialog med vårdnadshavare om barnets behov av särskilt stöd och anpassningar.

Vi tar gärna emot besök för att visa vår verksamhet. För att vi ska kunna ta emot er på ett bra sätt vill vi att ni ringer innan och bokar en tid. Ring direkt till avdelningen som du är intresserad av så kan vi hitta en tid som passar både er och oss.