Förskolegård med rutschkana och träd.

Föräldrakooperativet Trumslagaren

Trumslagargatan 10

Vi är en liten, harmonisk förskola i idyllisk miljö i Älvsjö. Vår styrka är ett gemensamt engagemang för alla barns bästa, vilket möjliggörs av hög personaltäthet och en liten barngrupp.

Hägersten-Älvsjö
Fristående (föräldrakooperativ)

Våra avdelningar och vår mysiga trädgård inbjuder till lek, utforskande och lärande, samtidigt som vårt läge erbjuder andra äventyr i skog och stad för barnen på Trummis.

Vår pedagogik har fokus på det trygga och lustfyllda lärandet där leken och barnens intressen och behov är vägledande i planeringen. Vårt tematiska arbetssätt skapar sammanhang för barnen i arbetet mot de olika målen ur Läroplan för förskola (Lpfö18).

Lärmiljön inomhus är utformad för att barnen ska hitta spännande utmaningar utifrån sina förutsättningar och intressen, samt kunna hitta arbetsro. Avdelningarna är utformade efter gruppens behov och har som mål att vara inbjudande och tillgängliga.

Vi har en större lokal som erbjuder möjligheter för att samlas hela gruppen tillsammans, men också gott om plats för olika former av rörelse som yoga, dans och hinderbana. Där får vi också besök av teatergrupper och arrangerar större samlingar med alla familjer, som Luciafirande.

I den lummiga trädgården odlar vi grönsaker, frukt, bär och blommor. Det ger barnen chansen att följa årstiderna och naturens kretslopp. De fascineras av att följa småkrypens liv på nära håll och får använda alla sina sinnen.

Vi utforskar gärna vår närmiljö och besöker ofta biblioteket, närliggande parker och Älvsjöskogen. De äldre barnen får upptäcka vad staden har att erbjuda i form av dagsutflykter med matsäck till museum och andra utflyktsmål.

För våra blivande skolbarn erbjuder vi olika former av skolförberedande aktiviteter.

Gården erbjuder fysisk aktivitet med klättring och balans, rum för fantasifulla lekar i lekstugan och sensoriska byggen i sandlådan. Vi erbjuder varierande aktiviteter och material utifrån intresse och säsong, som såpbubblor, vattenlek, olika byggmaterial, skapande eller pulkaåkning. Gården erbjuder också sovvila utomhus i skydd från både sol och regn.

Vi äter lunch tillsammans i matsalen där det finns gott om plats för alla. Vår kock lagar den största delen av maten från grunden och bjuder på ett utbud av kött, fisk och vegetariskt, och mycket frukt och grönt. Hon bakar bröd varje vecka och förbereder dagligen goda och nyttiga mellanmål till barnen.

Mat är viktigt för hälsa och trivsel och vi lägger fokus på att den ska vara inbjudande både för öga och mun. Vi jobbar medvetet för att ha en hållbar meny och har en hög andel ekologiska råvaror.

Trumslagaren följer nationella och regionala styrdokument för förskolan och arbetar nära Skolverkets Läroplan för förskolan (Lpfö18) i alla moment av verksamheten. Vi följer rutiner som erbjuder både lek och lärande varje dag på förskolan.

Vi har en styrelse bestående av föräldrar, som driver förskolan tillsammans med rektor och pedagoger. Föreningen ansvarar för förskolans ekonomi, personal och lokaler. Föräldrarna bidrar gemensamt till att förskolan är en trygg och utvecklande plats för barnen, till exempel genom fixargrupp och trivselgrupp.

Den lilla barngruppen och det täta samarbetet med föräldrarna gör förskolan till en trygg plats. Familjerna känner varandra och varandras barn vilket gör Trumslagaren till mer bara än en förskola för barnen. Gemenskapen sträcker sig utanför förskolans verksamhet i form av gemensamma firanden och aktiviteter.

Vi använder oss av våra egna vikarier som är kända för barnen och kan våra rutiner.

Vi har daglig städning som sköts av en städfirma.

Kommunal maxtaxa gäller och ni ställer era barn i kö via Stockholms stad. Vi har syskonförtur.

För mer information, bilder från vår verksamhet och för att boka en visning kan ni besöka vår webbplats och Instagram.

Trumslagarens webbplats

Trumslagaren på Instagram