Grafik på förskola, barn och lekplats.

Föräldrakooperativet Storken

Sunnanstigen 5

Storken är en förskola nära sjö och natur i Abrahamsberg. Förskolan grundades år 1989 och här finns cirka 18 barn. Vi är ett föräldrakooperativ vilket innebär att du som förälder har möjlighet att på ett positivt sätt engagera dig i ditt barns vardag

Bromma
Fristående (föräldrakooperativ)

På Storken ser vi till varje barns individuella behov och lägger vikten vid att allas olikheter tas tillvara och respekteras. Vi följer upp barnets utveckling och har utvecklingssamtal med föräldrarna . Våra ledord är: Trygghet, Glädje, Respekt, Empati och Ansvar.

På Storken tycker vi att det är viktigt att barnen känner sig trygga och att de tycker att det är roligt att komma till sin förskola på morgonen. Vi försöker också vara ute mycket och genom detta, varvat med teori, ge barnen förståelse för djur, natur och miljö. Att ge barnen utrymme och att kunna utveckla leken tycker vi också är viktigt. Vi strävar efter att barn och personal ska respektera och bry sig om varandra och inte minst kunna skratta och ha roligt tillsammans!

Under terminens gång arbetar vi temainriktat och väljer ämne efter vad barnen är intresserade av. Varje vecka har vi skapande aktiviteter, rörelse/rytmik, dans och skogsutflykt.

Vi använder oss av både pedagogisk dokumentation där vi följer barnens olika processer, samt dokumentation där vi visar vad som händer i den dagliga verksamheten. Vi sparar teckningar, fotografier, intervjuer i barnens egen portfolio. Där kan de följa sin utveckling från när de började förskola till de börjar skolan!

Vi arbetar efter vår verksamhetsplan och har Lpfö-98 (rev 2010) som grund i vårt arbete. Varje termin utformar vi nya mål som vi strävar mot.

Vi har en gård i anslutning till vår förskola med sandlåda, cyklar med mera. Det tar bara några minuter att gå till lekplats, ängar och natur där vi vistas mycket. Vi ligger nära Lillsjön där det är ett rikt fågelliv. I närheten finns det en skog som vi besöker.

Vår innemiljö består av två hopslagna lägenheter i markplan. Materialet vi har utgår från förskolans läroplan och barnens intressen.

Vi har en egen kock som ser till att en rejäl frukost erbjuds klockan 09.30 varje dag samt lunch klockan 13.00 varje dag. Ett mellanmål i form av frukt; äpplen, apelsin, banan med mera serveras också cirka klockan 15.30. Ekologiskt producerade råvaror är en självklar prioritet vid inköp. Luncherna tillagas i det egna köket och är näringsriktig enligt tallriksmodellen. Ett schema med planerade luncher sätts upp på anslagstavlan inför varje vecka så att du som förälder vet vad ditt barn äter.

Vi arbetar aktivt med målen i läroplanen och kopplar alla våra aktiviteter mot den. På våra personalmöten finns alltid läroplanens mål, vår egen målsättning och värdegrund med. Då analyserar vi vad vi uppnått och hur vi kan göra det bättre. Samt vad vår barngrupp är intresserad av och vilka projekt som är aktuella. Vår vision är att det är roligt att lära tillsammans. Att omsorg och lärande bildar en helhet.

Ibland kan ett barn behöva särskilt stöd. En mycket viktig uppgift för oss är att ha ett inkluderande och stöttande arbetssätt.