Föräldrakooperativet Lärkan musikförskola

Surbrunnsgatan 21

Huvudman för verksamheten är Föräldrakooperativet Lärkans Musikförskola, ideell förening. Öppettider 8.00-17.00. Vår inriktning är musik och utevistelse, små barngrupper och engagerad personal.

Norra innerstaden
4,5

• Toalett med plats för eldriven rullstol
  • Tillgänglig hiss

Lärkan är en enskilt driven förskola som bildades hösten 1989. Vi är ett föräldrakooperativ med inriktning musik och utevistelse. Vi arbetar i små grupper med hög personaltäthet. Vi strävar efter att vara en stabil och trygg förskola med extra mycket värme där varje barn får den uppmärksamhet den behöver.

För oss är musiken viktig för att barnen ska få glädje i lärandet. Vi sjunger och spelar så fort tillfälle ges och varje dag har vi en samling med sång och ramsor. En gång i veckan har vi schemalagd musikaktivitet med en pedagog utifrån och på fredagar hålls Lärkandraget som är en gemensam sångstund för hela förskolan.

Vi på Lärkan är Reggio Emilia inspirerade och arbetar utifrån en tydlig års och verksamhetsplan för att få en tydlig struktur på verksamheten och skapa ett roligt, engagerande och spännande arbete, där alla kan vara delaktiga.

På Lärkan arbetar totalt tio pedagoger som är förskollärare och barnskötare. Barnen är indelade i tre avdelningar, men vi arbetar ofta tvärgruppligt utifrån intresse och behov. Vi har ett maxantal på 45 barn på förskolan.

Valet av förskola för ditt barn är viktigt. Är du intresserad av att ställa ditt barn i kö hos oss på Lärkan så vill vi gärna att du kommer och besöker oss först, så att du känner att vår miljö passar dig och ditt barn. Kontakta vår förskolechef Pär Carlstedt via telefon (08-20 86 19) eller e-post, så att ni kan få komma på visning. Ni ställer er sedan i kö via Min Barnomsorg.

Lärkans musikförskola finns på två olika plan. På nedre våningen återfinns grupperna Fiolen och Lutan som har barn mellan 1 till 3 år. På övervåningen håller Tamburinen till som har barn från 4 till 6 år.

Vi har en stor, lummig och mysig gård med sandlåda, klätterställning och plats för bollspel.

Vi ligger också nära Lill-Jansskogen dit vi gärna går och runt hörnet finns alla Vasastans och Östermalms parker

Maten är en viktig del i vår verksamhet. Vår egna kock lagar det mesta från grunden, i möjligaste mån från ekologiska råvaror. Vi serverar hemlagat bröd, färska grönsaker, frukt och mjölk varje dag.

Vi har som övergripande mål att när barnen slutar på Lärkans musikförskola ska de vara trygga, självständiga och demokratiskt tänkande individer.

Vi ska lägga grunden för deras livslånga lärande utifrån läroplanen. Verksamheten på Lärkans förskola utgår från den enskilda individens behov och förutsättningar. Oavsett kön, ålder och kultur ska alla ha samma möjlighet att kunna påverka och känna delaktighet, rätt att uttrycka sin åsikt och uppleva en trygg och harmonisk tillvaro. Alla barn som lämnar vår förskola ska ha en god självkänsla och kunna samspela med andra i en grupp när de börjat i skolan.

Vi använder oss av Tyra appen som är ett verktyg som hjälper oss i vårt arbete med pedagogisk dokumentation det vill säga uppföljning, utvärdering och utveckling i vår förskola. Med Tyra-appen kan våra pedagoger enkelt dela dokumentation som bilder och förklarande texter. Tyra-appen förenklar kommunikationen mellan förskolan och hemmet och den ger pedagogerna, förskolechef och föräldrar helt nya möjligheter att ge och få information.

Om ni väljer Lärkans musikförskola kommer vi att göra allt för att ni skall trivas och kunna se tillbaka på en positiv tid på förskolan för er och ert barn. Vår ambition är hög och målet är att vi ska kunna bli en av de attraktivaste förskolor Stockholm utifrån ett kvalitetstänkande.