Hus, sol, luftballong. Blå

Föräldrakooperativet Bäret

Gambrinusgatan 3

Bäret startades 1987 av en grupp entusiastiska föräldrar och var då Kungsholmens första kooperativa förskola. Utgångspunkten var att skapa en liten förskola där vi alla utgör en del av verksamhetens kärna, och varje enskilt barn får stort utrymme.

Kungsholmen
Fristående (föräldrakooperativ)

• Tillgänglig hiss

Bäret har plats för 15 barn. Vi arbetar efter läroplanen men lägger särskild vikt vid natur och språk, bland annat genom utflykter varje vecka, Knytte och språkövningar. Pedagogiken läggs ofta upp runt spännande tema där alla barn är delaktiga på olika sätt beroende på ålder, men det lämnas också utrymme för mycket fri lek. Barngruppen delas ibland upp så att det blir tillfälle för mer åldersanpassade aktiviteter som till exempel gymnastik, teaterbesök samt att äldsta barnen deltar i 5-årsverksamhet tillsammans med andra föräldrakooperativ på Kungsholmen.

Tillsammans lägger vi, föräldrar och personal, ner mycket tid och engagemang för att kunna ge barnen en mysig liten förskola som är bra på riktigt, inte bara på pappret!

Bäret huserar i en lägenhet uppdelad på fyra rum med olika inriktning, plus personalrum och kök. Vi har direkt utgång till en härlig innergård som är anpassad till barnen och vår verksamhet.

Barnen har sina fasta platser vid matbordet och turas om att vara kökshjälp. De får lära sig att skicka saker till varandra, dela med sig, vänta på sin tur, hjälpa varandra och vänta tills alla är klara. Bäret har Ekologisk lunch catering, frukt från Ekolådan, mellanmål på förmiddagen och frukt på eftermiddagen för de barn som är kvar lite senare. Vi använder oss av planeringsdagar och lotusdiagram för uppföljning och förbättringsförslag inför kommande termin.

Bäret har brutit ner Förskolans värdegrund och uppdrag i olika delar för att få fram viktiga värdegrundande ord: Hänsyn, etik och moral, ansvar, jämställdhet, trygghet, demokrati, självtillit solidaritet och respekt. Bäret har sedan skapat mål och analyserat vilka förutsättningar har vi och vad gör vi. exempel Innehåll, metod arbetssätt förhållningssätt och material som kan behövas.