Gult hus med syrener, sandlåda och bänkar utanför.

Djurgårdens montessoriförskola

Rosendalsvägen 7

Vi startade 1988 och har ett underbart läge vid Djurgårdsbron. Sedan förskolan grundades har verksamheten byggt på Maria Montessoris pedagogik om hur barnets utveckling och lärande bäst kan främjas. Vi har en egen ateljé och har många museer nära.

Norra innerstaden
Fristående (föräldrakooperativ)

• Toalett med plats för eldriven rullstol

Montessoripedagogik: Förskolan har ett mycket stort och fint urval av klassiskt Montessorimaterial, som ibland är alldeles för klurigt för oss vuxna föräldrar men som barnen klarar galant efter att våra montessoripedagoger förklarat och visat.

Ateljé: I ateljén skapar barnen fantastiska verk som varje vår ställs ut för att beskådas av föräldrar och andra familjemedlemmar.

Våra nyrenoverade rum som anpassats till förskoleverksamhet, präglas av vackra detaljer och stora dagsljusinsläpp. På somrarna kan vi öppna våra stora fönster och dörrar och ha delar av verksamheten ute på vår inhägnade gård. Under årets varma dagar är vi ute så mycket det bara går och intar både lunch och mellanmål vid våra mysiga bänkar och bord. Då och då planerar vi in dagsutflykter med förutbestämt tema.

För oss är det viktigt att kosten är varierad och hälsosam. Minst 70 procent av all mat vi serverar är ekologisk. Vi lär oss om matens kretslopp genom att arbeta med kapten Reko och ett samarbete med Rosendals trädgårdar.

I sitt uppdrag som pedagogisk ledare arbetar förskolechefen för en verksamhet som ska kännetecknas av delaktighet, meningsfullhet och respekt. Förskolan ska lägga grunden till det livslånga lärandet! Vi vill att era barn ska få den bästa möjliga tiden på vår förskola.

Förskolan har ett beslut om undantag från skollagens öppenhetskrav.

Enligt Stockholm stads riktlinjer ska en förskola erbjuda öppettider i förhållande till föräldrars behov inom ramtiden 06.30–18.30 alla helgfria vardagar förutom julafton, midsommarafton och nyårsafton. På Djurgårdens Montessoriförskola har vi öppet klockan 08.00–17.00, efter föräldrars behov på förskolan idag.

Förskolas vänförening har förskolans kanske roligaste uppgift; att skapa guldkant på våra barns helhetsupplevelse. Det görs genom att anordna en rad olika aktiviteter under läsåret. Exempel på aktiviteter som Vänföreningen genomför:

• Stora glassdagen
  • Anordnande av årsmötet
  • Tomten kommer på besök med häst och släde
  • Stora julkalendern, med paket som barnen öppnar varje dag fram till jul
  • Lek och bus med påskkärringen
  • Påskjakt och påskägg/present till barnen
  • Fixardagar med enklare förtäring