ok

Brommakrokodilens Montessoriförskola

Grönviksvägen 107

Vi är en unik förskola i Nockeby, som startades 1988, inbäddad i grönska alldeles intill Mälarens strand, skogen och flera lekparker. Vi kombinerar utelek med en hög pedagogisk nivå i en lugn miljö stimuleras barnens naturliga nyfikenhet och lärande.

Bromma

På Krokodilen arbetar vi enligt Montessori-pedagogiken. Det innebär att låta barnen utvecklas i sin egen takt, att följa och vara lyhörd för deras olika behov av stimulans och att ge dem möjlighet och frihet att välja den aktivitet som vid varje tillfälle passar bäst. Vårt ledord är alltid att utgå ifrån varje barns vilja att ”hjälp mig göra det själv”. Barn är nyfikna och fulla av upptäckarglädje, på Krokodilen ger vi barnen de verktyg som de behöver för att själva utforska och lära sig saker.

Vi går ut varje dag, i ur och skur. Det är viktigt att barnen är ute mycket och leker fritt och ostört. Barnen och pedagogerna går ofta till skogen och hämtar kraft och energi. Ute i naturen får barnen lära sig mycket om djur och natur. Allt möjligt tas med hem till förskolan som sedan kan använda och skapa med i ateljén.

Vi har catering från en lokal restaurang. Maten består av cirka 30–40 procent ekologiskt och närproducerad mat.

Visionen var att skapa en förskola som är stimulerande, trygg, rolig, lärorik och utmanande både för barnen och pedagogerna – och där det lilla barnet ses och respekteras. Verksamheten grundades på Maria Montessoris tidlösa tankar om det kompetenta, unika barnet som har en inre drivkraft att klara av saker på egen hand.