ok

Älvsjöbarnen

Murgrönsvägen 17

Älvsjöbarnen har funnits i mer än 30 år och är en familjär förskola med som mest 19 barn. Vi har fantastisk personal och vissa har arbetat i mer än 10 år på Älvsjöbarnen. Vi verkar för att stärka barnet genom skapande, rörelse, musik och natur.

Hägersten-Älvsjö
Fristående (föräldrakooperativ)

Älvsjöbarnen stödjer barnen att bli självständiga och utveckla en inre trygghet i takt med varje barns individuella utveckling.

Genom en hög personaltäthet skapas en närhet till barnen som innebär att deras tankar och idéer fångas upp i verksamheten. Varje barn ska ses och lärandet ska vara lustfyllt och stimulera till nyfikenhet och kreativitet. Förskolan har 19 barn som är uppdelade i två barngrupper; ”Lammen” för de yngre och ”Fåren” för de äldre.

Genom en välutbildad personal och en informerad huvudman följs såväl läroplan som andra styrande dokument. De ekonomiska resurser som förskolan får används till 100 procent för barnens välbefinnande och utveckling. Årligt återkommande aktiviteter då även barnens familjer är välkomna är bland annat vernissage där barnens alster visas, pysselkväll och luciafirande samt vinter- och sommarfest.

Älvsjöbarnen håller till i en villa mitt i Herrängens villakvarter nära Herrängens skola. Barnen leker ute på förskolans gård men går regelbundet till närliggande parker och på upptäcktsfärd till något grönområde. Vi brukar gå ut i skogen med matsäck varje vecka.

Älvsjöbarnen följer Stockholms stads projekt och vägledning Kemikaliesmart förskola, vilket bland annat innebär att giftfria golvmattor lagts in i förskolan och att pedagogiskt material har granskats.

Den goda och näringsriktiga maten tillagas från grunden av vår egen kock Linda i förskolans kök. Hon har ett genuint matintresse och väljer i huvudsak ekologiska råvaror till varje veckas smarriga meny. Barnen bakar pepparkakor och lussekatter på julen och de äldsta barnen får sammanställa och laga en egen meny till sina kompisar varje vår. Vid födelsedagar får barnen bland annat göra egen glass tillsammans med Linda.

Älvsjöbarnen arbetar aktivt för att stimulera barnens språkutveckling och kommunikation genom bokprat, lek med språket, rim och ramsor. Vi erbjuder musik och skapande i alla former för att berika barnens inre liv och stärka deras självkänsla och identitet. Naturen och miljömedvetenhet är självklara delar av verksamheten och utflykter till den närliggande skogen är en populär aktivitet.

Leken är central. Genom leken väcks och stimuleras nyfikenheten och leken gör verksamheten lustfylld. Varje vecka genomförs olika utflykter. En del sker i närområdet och andra längre bort till biblioteket i Fruängen och till olika teaterföreställningar. Vi har både styrda aktiviteter och tid för barnens fria val på schemat. Exempel på schemalagda aktiviteter är skapande, gymnastik och rytmik, skogsutflykt och naturvetenskap.

Föräldrar och personal driver tillsammans förskolan och vårt fokus är att kunna erbjuda den bästa förskolan för våra barn. Föräldrarna har insyn i och tar visst ansvar för verksamheten, främst genom styrelsearbete och med att sköta huset och gården. Det är inte obligatoriskt för föräldrar att hjälpa till i barngruppen.

Vill du veta mer om hur vi arbetar så hör av dig till vår rektor Inger.

Boka in ett besök för att ta en närmare titt på vår verksamhet! (denna möjlighet är tyvärr begränsad under rådande pandemi).

Vi finns på: