af Crocodill

Oxenstiernsgatan 31

Förskolan af Crocodill är en fristående driven verksamhet som arbetar utifrån ett Reggio Emilia-inspirerat arbetssätt.

Norra innerstaden
4,3

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Tillgänglig hiss
  • Tydlig skyltning

Vi är en privat verksamhet med enheter på Södermalm och Östermalm i Stockholm.

Reggio Emilia-inspirerat arbetssätt

Vi har ett Reggio Emilia-inspirerat arbetssätt som genomsyrar vår verksamhet och miljö. Vi arbetar över avdelnings- och enhetsgränser och ser varandra som tillgångar.

Kultur- och naturupplevelser

Vi ger barnen upplevelser av olika slag. Vi går på kulturevenemang och gör utflykter till naturen.

Innemiljö

Vi har en utmanande, föränderlig och kreativ miljö. Våra könsneutrala rum kan ha många olika funktioner och saker kan användas på olika sätt.

Utemiljö

Vår dagliga utevistelse sker oftast i närliggande miljö och parker, men vi tar ofta bussen till andra parker och naturområden i Stockholm.

För oss är det viktigt att maten är näringsrik och varierad. Lunchen ska vara en trevlig stund som barn och vuxna har tillsammans.

Vi serverar mestadels vegetarisk lunch, tillagad av leverantören RR matproduktion. Vår personal lagar barnens mellanmål och frukt serveras varje dag.

RR matproduktions webbplats

Reggio Emilia – en stark tro på människan

Reggio Emilia är ett pedagogiskt arbetssätt, förankrat i en djupt humanistisk livshållning som bygger på en stark tro på människans möjligheter och en djup respekt för barnet. En övertygelse om att alla barn föds rika och intelligenta med en stark inneboende drivkraft att utforska världen.

Pedagogisk dokumentation

Med pedagogisk dokumentation synliggör vi barnet och barnets läroprocesser. En dokumentation du som vårdnadshavare får ta del av.

Vi observerar och dokumenterar vad barnen gör. Vi lär oss förstå barns lärande och vi ser vad vi behöver utveckla i vår roll som pedagoger.

Systematiskt kvalitetsarbete (SKA)

Vår kvalitetssäkring uppnås genom systematiskt kvalitetsarbete (SKA). Det innebär att vi systematiskt och kontinuerligt på ett strukturerat sätt dokumenterar, följer upp och analyserar vår verksamhet.

Vi har öppet hus några gånger per termin där du är välkommen på besök och där vi presenterar oss och vår verksamhet.