Pappersfjärilar i fönstret på förskolan

Academica Förskolan Jordklotet

Askersgatan 14

Förskolan är belägen i natursköna Rågsved med närhet till naturreservatet. Hos oss får varje barn utrymme att utvecklas till en självständig, kreativ och ansvarsfull individ.

Enskede-Årsta-Vantör
4,7

Vi följer den nationella läroplanen, Lpfö18 samt Stockholms stads förskoleplan. Här får ditt barn uppleva en meningsfull vardag fylld med pedagogiska utmaningar i interaktion med andra barn och pedagoger.

Reggio Emilia-inspirerad pedagogik och arbetssätt

Vi arbetar med att konkretisera läroplanens alla mål genom en Reggio Emilia-inspirerad pedagogik och arbetssätt. Vi erbjuder föränderliga och spännande lärmiljöer som anpassas efter barnens intressen och vi arbetar i små grupper för att varje barn ska höras och synas.

Vi verkar för en hållbar utveckling. För oss är det viktigt att ditt barn tidigt grundlägger en sund livsstil och värnar om vår miljö.

Samverkan med dig som vårdnadshavare

Vi betonar vikten av samverkan med hemmet och den dagliga kontakten med dig som vårdnadshavare. Du är välkommen att delta i förskolans verksamhet. Vi har olika forum där du har möjlighet att vara delaktig, exempelvis föräldramöte, föräldraråd, utflykter och fester.

Skapande material, böcker, bygg- och konstruktionsmaterial är lättåtkomligt för barnen. Alla leksaker är av god kvalité och allergisäker.

Vi vistas ute i naturen varje dag. Positiva naturupplevelser och möjlighet att utforska naturen tillsammans med pedagoger är en naturlig del av vardagen på förskolan.

Vi tar del av Stockholms rika kulturutbud som museer, utställningar, konserter och musikevenemang. Vi besöker även bibliotek och simhall regelbundet.

Vi har en kostpolicy på förskolan och väljer hälsosamma produkter till varje måltid.

Vår lunch levereras av en cateringfirma. Vi får god och nylagad mat och grönsaker varje dag. Specialkost erbjuds för de som behöver.

På förskolan tillreder vi frukost och mellanmål i vårt kök. Barnen serveras frukt och grönsaker under dagen.

Vi sopsorterar allt vårt avfall tillsammans med barnen och komposterar matavfallet till Stockholms stads matåtervinning.

Vår vision är att pedagoger, barn och vårdnadshavare tillsammans skapar en trygg, jämlik, lustfylld och kreativ lärandemiljö där vi utforskar och utmanar oss i det livslånga lärandet och ser våra olikheter som en tillgång för varandra.

Vi har ett välutvecklat kvalitetsarbete där vi genom pedagogisk dokumentation följer varje barns lärande och utveckling.

Vi organiserar vår verksamhet utifrån de projekt som barnen visar intresse för. Vi arbetar i mindre projektgrupper där vi utgår från barnens intressen och utforskar olika spännande ämnesområden tillsammans med barnen.

Vi anpassar verksamheten och bemöter barn i behov av särskilt stöd efter deras behov och förutsättningar. Vi har ett kontinuerligt samarbete med vårdnadshavare för de barn som behöver särskilt stöd.