Barn som målar och pysslar.

Introduktionsförskolan och öppna förskolan Lyckebo

Inteckningsvägen 17 E

Lyckebo är en introduktions- och öppen förskola för föräldralediga nyanlända och andra vuxna med barn 0–5 år. Här kan du träffa andra i en pedagogisk och trygg miljö där vi leker, pysslar, läser och umgås. Möjlighet finns också att träna på svenska.

Öppen förskola
Hägersten-Älvsjö

Aktiviteter

Introduktionsförskolan/ öppna förskolan Lyckebo är en del av Hägersten-Älvsjös kommunala öppna förskolor. Vi är en mötesplats för föräldralediga nyanlända och andra vuxna med barn i åldern 0–5 år som inte är inskrivna i förskolan. Hos oss kan du tillsammans med ditt barn uppleva, utforska och samspela kring material och aktiviteter anpassade efter ditt barns ålder och intressen. Det kostar inget att besöka oss.

Vi samverkar även med barnavårdscentralen, biblioteket, stadsdelsförvaltningens familjerådgivare, studie- och yrkesvägledare samt tal- och specialpedagoger. Tillsammans erbjuder vi stöd och aktiviteter kring föräldraskap och barns utveckling. Hos oss finns alltid någon att tala, utbyta tankar och erfarenheter med. Se schema under rubriken Öppettider.

Sångstund

Vi har sångstund varje dag där vi sjunger och leker tillsammans med rim och ramsor.

Läs sfi hos oss

Hos oss kan föräldralediga fortsätta eller börja läsa svenska för invandrare, sfi. För att delta i undervisningen behöver du vara anmäld till sfi. Anmälan sker genom Vuxenutbildningscentrum på telefon 08-508 35 450.

Vuxenutbildningscentrum

Alla barn i centrum

ABC 0–2 år är fyra gruppträffar för föräldrar som handlar om familjeliv och hur du kan stödja ditt barns utveckling och hantera utmaningar som förälder. Mer information och anmälan finns på Alla barn i centrums webbplats.

Alla barn i centrums webbplats

Våra lokaler är ljusa och rymliga och ligger i marknivå i anslutning till en egen inhägnad gård. Innemiljön är pedagogisk utformad med material som uppmuntrar till lek, utforskande och samvaro.

Måltider

Vi har ett enklare kök med mikrovågsugn och vattenkokare där du kan värma egen mat som du tar med dig. Det finns också kaffe och te till självkostnadspris. Vi har matbord och barnstolar. Det finns också haklappar, bestick och porslin att låna.

Följ oss på Facebook för information om till exempel särskilda aktiviteter.

Det går också bra att kontakta oss på telefon 08-508 22 189 för frågor och information om vår verksamhet.

Öppna förskolor i Hägersten-Älvsjö

Lyckebo är en del av Hägersten-Älvsjös kommunala öppna förskolor. Vi finns i Älvsjö, Liljeholmen och Fruängen.

Varmt välkommen till oss!

Hägersten-Älvsjös öppna förskolor

Hägersten-Älvsjös öppna förskolor på Facebook