Interiör från öppna förskolan, pedagogisk miljö.

Luma öppna förskola

Ljusslingan 26

Välkomna till Luma öppna förskola i Hammarby Sjöstad. Här finns gott om plats i vår stora lokal. Öppna förskolan är en mötesplats för hela familjen med barnen i fokus. Vuxna med barn som är 0–5 år är välkomna tillsammans, ingen föranmälan krävs.

Öppen förskola
Södermalm

• Tydlig skyltning

Aktiviteter

Öppna förskolan ger barn möjligheter att undersöka och utforska tillsammans med andra barn. Du som vuxen kan få stöd i föräldrarollen och möjlighet att träffa andra föräldrar.

En viktig del i vårt arbete är att förmedla ett pedagogiskt förhållningssätt som bygger på kunskap om barns utveckling och lärande. Det kan ske genom samtal och diskussioner, men också genom att visa med praktiskt exempel på hur du som vuxen kan agera tillsammans med ditt barn i olika situationer.

Vi erbjuder även olika föreläsningar och utbildningar.

Ni möter en miljö som utgår från ett "verkstadstänk", där allt material är tydligt presenterat och tillgängligt för att barnen själva ska kunna göra aktiva val utifrån deras egna tankar och önskemål.

Ni kan rita, måla, baka med playdough, läsa sagor, bygga och leka tillsammans. Vi har även sång, ramsor och rörelse på schemat varje vecka.

Under vår och sommar flyttar vi ibland ut verksamheten och gör även utflykter tillsammans.

I lokalen finns även toalett och skötbord att låna.

Måltider

Det går bra att äta mellanmål eller lunch på öppna förskolan.
Vi har mikrovågsugnar, barnstolar, haklappar, skålar, muggar och skedar att låna.

Vi erbjuder också kaffe, té, bakverk och smörgåsar till försäljning. Här betalar du med swish.

För att på bästa sätt kunna ta hand om er och presentera vår verksamhet när ni besöker oss för första gången blir vi glada om ni talar om ifall ni inte varit här tidigare.

Ingången är vid Luma bibliotek där finns även en barnvagnsparkering.

Luma öppna förskola på Facebook

Riktlinjer

• Nolltolerans mot luftvägssymtom, feber och magsjuka.
  • Minst två symtomfria dagar efter sjukdom innan ni besöker oss.
  • Både vuxna och barn tvättar händerna innan ni kommer in i lokalen.
  • Maxantal är 15 vuxna och 15 barn i lokalen samtidigt.