Familjedaghemmet Sångfågeln

Polhemsgatan 29

På familjedaghemmet Sångfågeln är det ”Se till barnets bästa” som genomsyrar verksamheten. Trygghet, tillit, lyhörd, intresserad, engagerad och flexibel är några av mina ledord.

Pedagogisk omsorg
Kungsholmen

• Ledarhund och assistanshund välkommen

Familjedaghemmet Sångfågeln har en hälsofrämjande och aktiv vardag med sång och dansprofil då just musiken och dansen alltid präglat mitt liv. I rutinerna kommer barnen ha fysisk aktivitet varje dag. Inte bara i leken utan även i form av dans/rytmik. Med hjälp av sången, musiken och dansen arbetar jag för att stärka barnens självkänsla och självförtroende samt skapar en glädjefylld och intressant miljö.

Jag anser att musiken och dansen har en förmåga att nå barnen på ett sätt som ord och handlingar ibland inte har möjlighet till.

Förutom profiltemat kommer barnen delta i aktiviteter som: pussel, spel, hantera siffror och bokstäver, konst, form, sagoläsning, vilostund med mera men viktigast av allt den ”Fria Leken”.

Språket är också en avgörande del av barnets utveckling. Det kommer övas bland annat genom mycket dialog och samtal, sagoläsning, sång, enkelt skrivande, enklare träning av alfabetet och så vidare och då på barnets nivå.

Verksamheten som bedrivs i vår lägenhet är ljus och harmonisk med en yta på 94 kvadratmeter. Här finns plats för dansstunder, lek och rörelse. Det finns också rum för vila. Barnen har tillgång till pedagogiska leksaker och material samt instrument, pyssel, vattenlek och mycket annat.

Ute håller vi till i alla stans fantastiska parker.

Här erbjuds en hälsosam, näringsrik och varierad kost som lagas av mig. Vissa förberedelser görs på morgonen innan barnen kommer.

Jag följer läroplanen och barnkonventionen samt en likabehandlingsplan och egen framtagen värdegrund.

Hos mig erbjuds en trygg, harmonisk och kärleksfull miljö i vårt ombonade hem på Kungsholmen. Tillsammans med föräldrarna och barnen formas verksamheten så just det enskilda barnets behov och intresse blir uppmärksammat och stimulerat och på så sätt når ett ”lustfyllt” lärande.

Utevistelse är en självklarhet i verksamheten för barnens och mitt välmående. Vi kommer dagligen vara runt om i stans alla underbara parker, natur och grönområden. Verksamheten ligger bara ett stenkast från fantastiska Kronobergsparken.

Sångfågeln har även samarbete med fler familjedaghem i stan bland annat Maria Strand på Norrmalm som vi träffar regelbundet. På så sätt träffar barnen andra större grupper med barn för att bygga sociala relationer samt andra vuxna förebilder.