Rabatt med blommor samt hinkar med leksaker och spadar.

Familjedaghem Marie Däumichen

Brantingsgatan 52

Familjedaghemmet Marie Däumichen drivs som enskild firma och med kontroll av utbildningsförvaltningen i Stockholms stad. Stor närhet till parker och andra grönområden. Utevistelse, lek, musik, kultur samt stabila grunder för barngruppens utveckling.

Pedagogisk omsorg
Norra innerstaden

Familjedaghemmet är väl anpassat till barnens lekar och bedrivs i markplan. Målet med verksamheten är att en liten grupp barn ska få möjlighet att utvecklas i en lugn och trygg miljö. Stabila grunder till social utveckling. God hemlagad mat, lek , teater, musik och rörelse samt mycket utevistelse.

Verksamheten bedrivs i markplan i närheten av Tessinparken och Gärdets sportfält. En inhägnad uteplats ger tillfälle till lek och trädgårdspyssel. Hemmet är barnvänligt och rikt utrustat med diverse material.

Alla måltider tillagas i familjedaghemmet. God mat som barnen gillar. Ekologiska och närproducerade varor så långt det går. Barnen deltar i matlagningen utifrån ålder. Lunchen blir ett huvudmål för många barn och ska upplevas som stimulerande och och ge tid till samtal i lugn och ro. Återvinner och källsorterar varje vecka.

Målen i läroplanen måste ständigt utvärderas och diskuteras. Samhället är under snabb utveckling och påverkar barn och deras familjer. En daglig och tät kontakt krävs för att fånga upp nya impulser och idéer. Visionen är att barn och familjer ska utvecklas till att bli socialt kompetenta med känsla för andra i samhället,samt att deras vistelse här ska minnas som trygg, lärorik och rolig.