Gården, med sandlåda och leksaker.

Helena Gyllensköld AB

Skrivarvägen 3

En nedstressad miljö där barnen får knyta an till pedagogerna i en lugn takt. En liten grupp (12 barn) gör att verksamheten präglas av en lugn atmosfär. Omsorg, lek, och lärande går hand i hand över dagen, där mycket tid läggs vid den viktiga leken.

Pedagogisk omsorg
Skarpnäck

• Ledarhund och assistanshund välkommen

I verksamheten är leken huvudinriktningen.I leken lär man sig alla de sociala koder som behövs vidare i livet såsom, samarbete, turtagning, kommunikation, fina lösningar på problem med mera. I omsorgen läggs också lärandet in, klä på sig, äta med bestick, klara ett toalett besök själv och så vidare.

För att leken ska fungera optimalt är en god anknytning till pedagogerna viktig. En god anknytning ger trygga barn och först då kan man ge sig hän i leken och fantasin.

Leken är central för barns utveckling. Leken behöver mycket tid och en lugn miljö.

Gården består av en lummig trädgård med växthus, kompost, gräsmatta samt stor sandlåda. I närmiljön finns många parker som besöks ofta samt bra skogar som besöks varje vecka. Det är nära till bibliotek och kulturutbud besöks cirka en gång per månad.

Verksamhetens kök ligger i huset och maten består till huvuddelen av Kravmärkta råvaror. Maten lagas från grunden med en ekologisk grundtanke. Brödet som serveras är hembakt surdegsbröd, mycket populärt bland barn och personal.

Att i leken lära sig och få utforska-forska. Vi jobbar med att barnen utvecklar sin empatiska förmåga och blir ansvarsfulla individer som respekterar andra personer, vuxna som barn. Barnen ska få känna en lust till att lära sig om nya saker, experimentera och utvecklas vidare i sin egna takt, utforska-forska. Dagligen lära sig om kretsloppet och vår miljö genom vår kompost samt återvinning.

Barnen ges en god omsorg med respekt för individen genom att till exempel barnet ges möjlighet vem som ska hjälpa till vid toalettbesök eller byte av blöja.

Längre samtal vid matbordet och när tillfälle ges med enskilda individer.

Alla barn värderas lika och stöttas i sin utveckling.

Vid matallergi tillagas mat specifikt för allergener.

En liten lugn och stressfri miljö med en personalgrupp som är stabil. Glädje och skratt genomsyrar verksamheten. Barnasinnet finns kvar här.

Leken utgör grunden för hela livets fortsatta sociala kontakter. I leken lär man sig social kompetens. Barnet lär sig genom repetition och att steg för steg utmanas att lära sig lite till. Själskänslan stärks när man lyckas.