ok

Bonnie Lillehammer I Ur och Skur Blåsippsbacken

Blåsippsbacken 18

I Ur och Skur Blåsippsbacken är ett familjedaghem/pedagogisk omsorg som är beläget i Kälvesta/Vinsta. Erbjuder barn i åldern 1-5 år en stimulerande och flexibel verksamhet med mycket utomhusvistelse.

Pedagogisk omsorg
Hässelby-Vällingby

I Ur och Skur pedagogiken. Vi ägnar oss åt skapande, bakning, läsa böcker, sånger och ramsor, bibliotek och en massa lek och skratt. Arbetar med olika teman efter årstider och traditioner.

Verksamheten bedrivs utomhus i allra största utsträckning vilket innebär större delen alternativt hela delen av dagen. Inomhusverksamheten sträcker sig i stort till måltider och/eller eftermiddagar under den kalla årstiden. Vi lyfter då även in det arbetet vi påbörjat utomhus som de äldre barnen kan fördjupa sig i medans de yngre sover. Vi utnyttjar våra uterum i närområdet så som skog, dike, äng och parklek för att uppnå de olika målen.

Erbjuder varierad och hemlagad mat. Försöker handla så mycket som möjligt ekologiskt. Tar tillsammans med barnen tillvara på bär, frukt och grönsaker från tomten och grannar.

Har hela tiden lärandet i åtanke. Utnyttjar de vardagliga situationerna för att få till lärandet. Är även uppmärksam på vad barnen upptäcker och spinner vidare på det. Har ett projekt som pågår under hela läsåret och som ska gå som en röd tråd genom verksamheten. Har flera olika teman under året som pågår cirka en vecka. Vi uppmärksammar även de olika traditionerna som vi stöter på under ett läsår. Det handlar inte bara om att fira utan även varför vi firar.