ok

Familjedaghemmet Kakmonstren

Kexvägen 12

Detta är ett privat familjedaghem i en villa i Sköndal. Vi har en mindre barngrupp på max 6 barn.

Pedagogisk omsorg
Farsta

Fokuset ligger på mycket utevistelse med pedagogisk verksamhet i skog och olika parker i närområdet. Lek i naturen stimulerar barns fantasi och motorik och bidrar till en friskare barngrupp.

Jag samarbetar med andra familjedaghem i området så man får både känna av att vara i mindre grupp och större grupper. Vi har veckoscheman som vi gör terminsvis.

Vi jobbar med olika skogsgrupper i friluftsfrämjandets anda:

• Mulle
  • Knytte
  • Knopp

Vi jobbar också med Mini-REDE där vi lär oss om:

• Respekt
  • Empati
  • Djur
  • Etik

Vi jobbar även med bland annat:

• Kapten Reko där vi lär oss att minska matsvinnet
  • Friendy känslodockor där vi lär barnen sätta ord på sina känslor.
  • Sopsamlarmonster där barnen lär sig om hur viktigt det är för naturen med sopsortering och att vi kastar rätt skräp på rätt ställe

Barnverksamheten sker på entréplan. Det finns ett inrett lekrum med leksaker och material som barnen själva kan ta fram.

Det går att leka utomhus på både fram- och baksida eftersom tomten är inhägnad och har en låsbar grind.

Det är nära till flera olika parklekar.

Maten lagas i eget kök. Barnen får vara med och önska mat och den blir så klart varierad och näringsrik. I den mån det finns inhandlas ekologisk mat.

Min vision är att bedriva barnomsorg i hem miljö med en mindre barngrupp där barnen erbjuds en varierad och utvecklande verksamhet som bygger på trygghet, trivsel, glädje, delaktighet, respekt och kvalitet. Vi uppnår läroplanens mål genom att bland annat

• Ha en trygg miljö i hemmet och utevistelse
  • Verka för att barnen upplever stimulans och utveckling
  • Veckoaktiviteter
  • Kurser och utbildningar, till exempel hjärt- och lungräddning
  • Uppföljning av verksamhet
  • Daglig dialog med föräldrar
  • Låst Facebooksida där föräldrar får följa sina barn dagligen med information och bilder

Jag har bedrivit familjedaghemmet Kakmonstren sedan 2012. Jag har tre vuxna barn och två nakenhundar. Jag följer förskolans läroplan och stadens riktlinjer för öppettider.

De finns ett vikariesystem.

Vill du veta mer är du välkommen att höra av dig.