Illustration - barn påväg till förskola

Dbv Tott

Lemmings väg 76

Dbv Tott är ett privat familjedaghem som ligger i Gubbängen. Verksamheten bygger på utomhuspedagogik. Jag är utbildad barnskötare, Mulle, Knytteledare & Skrinna. Jag ingår i ett nätverk med två andra familjedaghem, Dbv Knoll och Dbv Skåptrollet

Pedagogisk omsorg
Farsta

Vi strävar efter att varje barn utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga, att de ska kunna ge uttryck för sina tankar och åsikter. Vi vill också att varje barn utvecklar respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö, att barnen är rädda om varandra och sin omgivning. Vår verksamhet bedrivs till största delen utomhus och då vi alla är medlemmar i Friluftsfrämjandet har vi 10 pass per termin i form av deras barnverksamhet. Vi gör en månadsplanering som föräldrarna tar del av via Facebooksida (stängd grupp). Varje läsår har vi föräldramöte och utvecklingssamtal. Vi har ett vikariesystem vid sjukdom och planerad frånvaro och en gemensam lokal nära Gubbängens Centrum där föräldrarna hämtar 3 dagar i veckan.

Jag bor i ett radhus med en liten tomt.

Vi serverar varierad hemlagad och till största delen ekologisk & rättvisemärkt kost. Serverar 1-2 dagar i veckan vegetarisk mat.

Naturen: Jag vill ge barnen möjlighet att upptäcka naturens dofter, lyssna till skogens alla ljud och uppleva skogen i alla årstider.

Mål: Utveckla känsla och respekt för naturen och allt levande - kunskap om växter och djur.

Metod: Jag har Knopp/knytte/mulle verksamhet och att jag utnyttjar skogen till annan verksamhet också.