Tallhöjden

Källvretsslingan 5-7

Förskolan Tallhöjden kommer öppnas till hösten 2023 och är belägen uppe på Ekebergabacken i Farsta. Vi är en förskola med fyra avdelningar (små, mellan och stor).

Farsta
Kommunal

På Tallhöjdens förskola arbetar vi mycket i smågrupper och utifrån olika teman och projekt där barnens inflytande och intressen ligger till grund för verksamheten. Barnen får i en trygg och inspirerande miljö utveckla sina färdigheter och idéer, prova olika aktiviteter samt fördjupa sina intressen. Pedagogerna är närvarande vuxna som finns för att trygga miljön och skapa arenor för lek, lärande och utveckling.

På gården har vi tillgång till sandlåda, klätterställning, vippgungor, lekstuga, staffli och en massa leksaker.

Förskolan har en egen kock som lagar maten från grunden. Menyerna är utarbetade av enhetens kockar, och består av 70 procent ekologiska råvaror. Pedagogernas förhållningssätt är att barnen erbjuds smaka på maten och lära sig ta lite i taget så att mat inte kastas. Förskolan har matavfallshantering.

Barn och föräldrar möts av ett professionellt förhållningssätt och en pedagogisk lärmiljö där alla barns nyfikenhet, lust och förmåga tas tillvara. En tydlig, tillåtande och tillgänglig verksamhet där barnen är delaktiga i undervisning och lärande genom lek och lust.

Förskolan har möjlighet att vid behov få specialpedagogiskt stöd. Vi har tillgång till specialpedagoger, talpedagog och förskolepsykolog.

Förskolan är en del av den digitalisering som sker i samhället. Genom ett medvetet arbete på våra förskolor införs detta inom samtliga områden. Barnen blir producenter och medskapare och får ta del av kodning och programmering samt möta källkritik.

Förskolan Tallhöjden kommer öppna upp till höstterminen 2023