Solkatten

Midsommarvägen 20

Förskolan Solkatten är en liten fristående förskola i Midsommarkransen. Förskolan har 25 barn och fem pedagoger som jobbar i barngruppen. Vi har en egen kock som serverar mat med ekologiska och närodlade produkter.

Hägersten-Älvsjö

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Tillgänglig hiss

Vi arbetar i enlighet med Förskolans läroplan där lek, lärande och kreativitet bildar en helhet. Utbildningen genomsyras av en tilltro till barnets förmåga och allas lika värde. Där barnen får upptäcka, utforska och vara nyfikna på sin omvärld. Med tillåtande pedagoger och en berikande och spännande miljö där barnens intressen och behov står i centrum.

Vi arbetar i små grupper om 5-6 barn, och alla barn erbjuds varierande aktiviteter såsom kultur, naturvetenskap, teknik, matematik, språk i olika former. Vår utbildning sker såväl inomhus som utomhus. Hos oss ges du som förälder en stor möjlighet till inblick i ditt barns vardag på Förskolan. Vi erbjuder ett öppet och varmt klimat för alla föräldrar, barn och pedagoger.

Solkatten erbjuder Förskola inom det som kallas ramtider. Den maxtid som Förskolan håller öppet om det finns behov. 06.30–18.30 alla helgfria vardagar förutom julafton, nyårsafton och midsommarafton.

Vill ni veta mer om oss eller besöka Solkatten är ni välkomna att kontakta oss.

Solkatten finns på första våningen i ett hyreshus i Midsommarkransen. I nyrenoverade och fina lokaler. Vi har en stor ateljé, bygg och konstruktionshörna. Ett rum för arbete med lera. Bibliotek och ”äventyret”- vårt sensoriska rum. Miljön är hela tiden föränderlig efter barngruppens intressen och behov. Vi har en egen mysig gård. I omgivningen finns fina parker och grönområden som vi besöker varje vecka.

Vi har vår egen kock, som serverar god, ekologisk och närodlad mat.

Solkattens vision är att vara den lilla personliga förskolan som drivs med värme och stort engagemang. En liten verksamhet med få och nära relationer och med hög pedagogisk kvalitet. Hos oss hinner vi med att se varje barn varje dag och vi vill göra vårt bästa för att baren ska få en varm och lärorik förskoletid.

Solkatten har en egen specialpedagog som vi kan ta stöd och hjälp av i vårt arbete när behov finns.