Förskolan Sagogåden, rött hus

Sagogården AB

Ringstedsgatan 69

Sagogården AB är en fristående verksamhet som startade 1979 i kommunal regi och 1992 övergick verksamheten till att drivas privat som ett personalkooperativ. Från och med Januari 2016 fick Sagogården AB en ny huvudman, TP Förskolor.

Järva

Det lustfyllda lärande leken är grunden för vår verksamhet. Vi på Sagogården vill skapa de förutsättningar och sammanhang som barnen behöver för sin utveckling. Vi ser barnet som den kompetenta medforskaren. Vi har ett temainriktat arbetssätt där vi vill att barnen får möta en mångfald. En mångfald av interkulturella möten, erfarenheter, miljöer, material och aktiviteter som utmanar till utveckling.

Sagogården är belägen i Kista i ett naturskönt område omgivet av radhus och flerfamiljshus med närhet till Järvafältet och Igelbäcken, som gör att barnen ofta kan uppleva och utforska naturen året runt. Flera lekparker finns också i förskolans närhet. Vi har även en gård med stora ytor och gott om utrymme för rörelse, lek och äventyr utomhus.

Kost och måltiderna.

På Sagogården finns fyra syskonavdelningar, en förskoleklass och fritidshem. Vi har ett aktivt samarbete mellan avdelningarna, förskoleklassen och fritidshem.

På varje avdelning arbetar tre pedagoger, varav minst en förskollärare.
Öppettider och köregler
Sagogården följer Stockholms stads riktlinjer och öppettiderna styrs utifrån vårdnadshavarnas behov med en ramtid mellan klockan 06.30 och 18.30 samt Stockholms stads regler för kö och placering.

Sagogårdens urvalsgrunder:

1. Barn med syskon i samma hushåll som redan är placerade på förskolan
2. Barn med längst kötid till förskolan. Om flera barn har samma kötid ligger barnets födelsedatum till grund för placering, det vill säga äldre barn går före yngre

Samarbetet mellan förskolan och dig som förälder är viktigt. Vi tror på en öppen dialog där dina tankar och åsikter är betydelsefulla. Utöver utvecklingssamtal anordnas drop-in fika, föräldramöten och andra aktiviteter där du som förälder får möjlighet att möta förskolans medarbetare.

Låter det intressant, spännande? Vill du se förskolan med egna ögon?

Kontakta rektor på Sagogården så bokar vi en tid.

Välkommen!