Grafisk illustration på förskola

Förskolan Pilen

Pilgatan 2

Vi finns i Landstingsparken på Kungsholmen. Rymliga lokaler och gården är ovanligt stor och grönskande. Arbetet grundar sig på läroplanen för förskolan, förskoleplan för Stockholms stad och vår verksamhetsidé inspireras av Reggio Emilias filosofi.

Kungsholmen
4,5

• Toalett med plats för eldriven rullstol
  • Tillgänglig hiss
  • Tydlig skyltning

Hos oss står trygghet, lek, lärande och respekt för det enskilda barnet i centrum. Här får barnet chans till lek, lärande och skapande i en kreativ och lärorik miljö tillsammans med engagerade pedagoger som är stödjande och medforskande i barnens upptäckarlust.

Barnen bjuds varje dag på god och vällagad mat som tillagas på förskolan av våra två kockar.

Förskolan ligger ett stenkast från Norr Mälarstrand och Rålambshovsparken dit vi ofta går när vi har utflyktsdagar. Barnen har närhet till både stadsmiljö och natur vilket ger oss bra möjligheter att utforska de olika miljöerna. Vi tillämpar samma principer för förskoleavgifter som de kommunala förskolorna i Stockholms stad.

Varmt välkomna till oss på Pilen!

På Pilen har vi tillgång till en stor grönskande gård med utsikt över Norr Mälarstrand. Här älskar barnen att leka och springa fritt! Vi gör allt ifrån planteringar, bygger insektshotell till lär oss om trafik och vägmärken på våra målade vägbanor.

Våra lokaler är stora med rikt utbud av skapandematerial och inspirerande inomhusmiljöer.

På Pilen har vi vårt eget tillagningskök, här arbetar våra två kockar som lagar maten från grunden och bakar vårt bröd. Varje vecka går vi igenom menyn för att göra en utvärdering av maten, vad kan bli bättre? Vad tycker barnen? Förslag och inspiration till nästa veckas meny.

Genom ett projektinriktat och utforskande arbetssätt, som utgår från förskolans läroplan kan vi se mer av barnens funderingar, tankar och vilja att utforska vidare. I det arbetet är pedagogisk dokumentation ett viktigt verktyg. Aktiviteterna som vi erbjuder har sin grund i detta och erbjuds i både små och stora grupper, både inomhus och utomhus. Barnen är delaktiga i valet av aktiviteter och hur deras dag på förskolan ser ut.

Arbetslagen samarbetar dagligen vid öppning och stängning. Varje avdelning deltar regelbundet i reflektion och planering, planeringsdagar och personalkonferenser. Pedagogerna erbjuds kontinuerlig handledning och fortbildning i form av workshops, pedagogiska tvärgrupper och nätverk.

Våra avdelningar har tillgång till laptop, Ipad, projektor, högtalare och enklare programmeringsverktyg för att kunna erbjuda barnen en varierad och spännande lärmiljö.

Utflykter till parker, 4H-gårdar och bibliotek sker ofta. Avdelningarna besöker även museum och teatrar.