Illustration - barn påväg till förskola

Äppelgården

Paternostervägen 90

Äppelgården är ett personalkooperativ som funnits sedan 1996 och arbetar enligt läroplanen för förskolan.

Skarpnäck
4,7

Välkommen till Äppelgården som är en Waldorfförskola.

Vi strävar efter en miljö där alla ska känna sig trygga och lika mycket värda utifrån allas olika behov av omsorg och lärande. Vi arbetar efter Läroplanen för förskolan (Lpfö 18) Vi har små barngrupper och erfarna medarbetare.

Förskolan ligger i markplan och lokalerna är ljusa. Vi har en härlig gård och en lekvänlig innergård som inspirerar till olika sorters lek och utforskande oavsett väderlek. I omgivningen finns närhet till pulkabacke, grönområde och möjligt att upptäcka naturen.

Förskolan har eget kök och kock som lagar vegetarisk mat. Vi värnar om miljön och barnens näringsintag så vi använder ekologiska, biodynamiska och rättvisemärkta råvaror så långt som det är möjligt. På förskolan serveras förmiddagsmål, lunch och eftermiddagsmål.

Vi strävar efter att ge barnen en god pedagogisk verksamhet, där omsorg, trygghet och lärande bildar en helhet. Vi vill genomföra det genom att erbjuda en idérik, stimulerande miljö samt varierande lekmaterial som är giftfritt. Vi vill stödja barnens intressen, utveckling och utforskande samt lyfta fram mångfalden i vårt samhälle. Vi vuxna ska med entusiasm inspirera och vägleda. Detta i samspel med barnen. Vi arbetar med små barngrupper och anpassar verksamheten efter årets årstider. Vi vistas till största delen utomhus, i vår närmiljö som är belägen i en varierad och natur, där vi har goda förutsättningar som lockar barnen till lek.

Föräldrar och barn ska känna trygghet och delaktighet i vår verksamhet. Hos oss blir du och ditt barn bemött med glädje, förståelse och kunskap.

Personalen är välutbildad och har lång erfarenhet av arbete inom förskoleverksamhet och personaltätheten är hög så det finns gott om tid för varje barn.

Vi arbetar efter att ge barn det särskilt stöd de har rätt till.