En abstrakt målning i rött, grönt och gult.

Tellusbarn Backen

Storholmsbackarna 34

Vi finns högst uppe på Storholmsbackarna med en härlig gård där solen nästan alltid skiner! Intill vår gård har vi ett litet inhägnat skogsparti där vi även har små odlingslotter, där barnen får plantera och se hur de växer och sedan skörda.

Skärholmen

• Tillgänglig hiss
  • Tydlig skyltning

Vi lägger stor vikt på språk, då vi vet att kommunikation är en viktig nyckel för barnens möjligheter i.

Hos oss ges barnen möjligheter att utveckla sin förmåga att berätta, lyssna, reflektera och uttrycka sig på många olika sätt. Glädje, sång och musik är viktiga inslag i vårt arbete med att utveckla barnens förmåga att utrycka sina känslor och tankar. Barnen lär sig om olika ämnen som naturvetenskap och matematik men på ett enkelt och roligt sätt.

Våra pedagoger är vana vid att några barn kan mycket svenska och andra nästan ingenting.

För oss är utevistelse en viktig del och vi ser till att alla barn är ute minst en gång /dag, ofta både fm och em. Vi är ute på vår fina gård, men ger oss också iväg på upptäcktsfärder i vår närmiljö.

Vi tänker även att utevistelsen och att röra på sig är en del i att ta hand om vår hälsa. Inom hälsa tänker vi också att barnen under sina dagar hos oss ska ha balans mellan aktivitet/ vila och att stor del av dagen vistas i mindre grupper.

Förskolan Backen ligger högt och ljust uppe på Storholmsbackarna. Vår gård ger möjligheter till klättring, cykling, sandlådelek, skapande, naturupplevelser och plantering med mera. Inne på förskolan har vi olika lärmiljöer, där barnen kan mötas och utforska till exempel ljuset, bygga och konstruera, leka rollekar och mycket, mycket mer. Vi har möjligheter till vattenlek och skapande.

Hälsosam mat och hållbar matlagning är en viktig del av verksamheten. Vi lagar maten från grunden i egna kök.

Vid måltiderna lägger vi grund för hälsosamma matvanor. Vår kock har god kunskap i näringslära, vi strävar efter att följa Livsmedelsverkets rekommendationer för näringsriktig mat i förskolan.

Våra barn får regelbundet äta vegetarisk mat och dagligen grönsaker och sallader. Naturligtvis anpassar vi vår kost utifrån barnens allergier eller matideologier.

Förskolorna under Tellusbarn verkar i varierande socioekonomiska miljöer och fokuserar extra på språk, skapande och hälsa.

Tellusbarns vision är att inspirera och utveckla framtidens världsmedborgare vilka rör sig mellan språk och kulturer. Barnen ska kunna möta framtiden med kreativitet och uppfinningsrikedom.

Tellusbarns verksamhet ska kännetecknas av hög kvalitet, stabil tillväxt och hållbar lönsamhet. Tellusbarns förskolor ska ge barnen förutsättningar till en bra start på livet, där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet.

Den lilla världen i förskolan idag möter den stora världen imorgon.

Vi på Tellusbarn har anställda specialpedagoger som är knutna till våra olika förskolor. De fungerar både som fortbildare och observatörer och kan vara stöd för arbetslagen om vi behöver hitta anpassningar i vår verksamhet för att få till de bästa förutsättningarna för varje barn.