ok

Mikaela Waldorfbarnstuga

Eriksdalsgatan 28

Mikaela Waldorfbarnstuga är belägen ovanför Årstaviken på Södermalm. I närområdet finns stora grönområden och Eriksdals kolonilotter. Maten lagas från grunden av biodynamiska eller kravmärkta i vårt egna kök av vår kock.

Södermalm

Mikaela Waldorfbarnstuga är en waldorfförskola på Södermalm, fint belägen ovanför Årstaviken med närhet till lekpark och natur. Inomhusmiljön är genomtänkt och konstnärligt utformad; likaså de leksaker och material som barnen kommer i kontakt med.

Förskolan har fyra barngrupper uppdelad i två småbarnsgrupper (1-3 år) med fem barn i den ena gruppen och 9 barn i den andra. Två syskongrupper (3-6) som varierar mellan 9 till 14 barn.

Hos oss får barnen en lugn vardag med Waldorfpedagogiskt genomtänkt grund. Vi har återkommande rutiner för att skapa igenkännande och trygghet.

Vi är måna om varje barns olika behov och stödjer dem i deras personliga utveckling.

Tillsammans med barnen följer och möter vi årstidernas växlingar. Dels i mötet med naturen vid utflykter och utevistelse och den mat vi bereder men också i det kulturella innehållet som till exempel sagor, ramsor, sånger och årstidsfester.

Mikaelas Waldorfbarnstugas utemiljö är rik och varierande med närhet till lekpark och natur. De äldre barnen går regelbundet på utflykter.

Inredning och leksaker på förskolan är av naturmaterial som trä, ull, bomull och siden.

Leksakerna är giftfria och naturmaterial har en annan, varmare känsla än plast. Leksakerna är relativt odetaljerade för att lämna utrymme för fantasin.

På Mikaela är vi måna om att ge barn en varierad och bra vegetarisk kost. Förskolan serverar lakto-ovo-vegetarisk kost och maten bereds från grunden i eget kök av vår kock på ekologiska/biodynamiska råvaror.

Mikaela Waldorfbarnstugas vision är att låta barnen leka sig till erfarenheter och kunskap i en mänsklig, estetisk och kulturellt rik miljö.

Vi kombinerar läroplansmålen i Lpfö-18 med waldorfpedagogik.

Vårt mål är att varje barn ska utvecklas och mogna i sin takt och behålla sin nyfikenhet och lust på livet. Vi vill inspirera ge vägledning och väcka en egen längtan i barnet att växa och kunna göra som sina förebilder.

För att känna trygghet i livet är det viktigt att få utveckla en stark anknytning. Vi håller grupperna små för att ge barnet möjlighet att bära relationerna med de andra barnen och utveckla och fördjupa dem.