Montessoriförskolan Liten och Stor

Stopvägen 37

Personalkooperativet Liten och Stor i Bromma har sedan 1991 bedrivit barnomsorg enligt montessoripedagogiken. Vi lägger stor vikt vid hög personaltäthet, god kvalitet, kompetent personal och engagerade föräldrar.

Bromma

Förskolan bildades ursprungligen som ett föräldrakooperativ 1991 men är numera ombildat till ett personalkooperativ. Vi har hela tiden bedrivit verksamheten enligt montessoripedagogiken. Sedan 1999 finns vi på Stopvägen i Bromma, där vi hyr två plan i ett hyreshus. Lokalerna har tidigare varit butiker.

Liten och Stor är ett litet personalkooperativ med cirka 27 platser. Vi har medvetet satsat på småskalighet, hög personaltäthet och kontinuitet. Verksamheten är uppdelad i en småbarnsdel (1 till 3 år) och en för de större barnen (3 till 6 år). I småbarnsgruppen prioriterar vi trygghet, lek och rörelse. Barnen får även börja jobba lite med enklare montessorimaterial. De större barnen arbetar dagligen med montessorimaterialet. De stora och små gör också mycket aktiviteter tillsammans.

Eftersom vi har en hög personaltäthet har våra lärare tid att ägna varje barn den uppmärksamhet det behöver. Enligt montessoripedagogiken är det viktigt att se det enskilda barnet och låta det utvecklas i sin egen takt. Vår personal har mycket hög pedagogisk kompetens och vi underhåller den genom att ge utrymme för fortbildning och vidareutbildningar.

Montessorikooperativet Liten och Stor är en av många barnomsorgsverksamheter i Bromma. Precis som de kommunalt drivna förskolorna får vi huvuddelen av våra intäkter genom bidrag från stadsdelsförvaltningen. Maxtaxan innebär att alla förskolor som tar emot kommunala bidrag har samma avgifter - oavsett driftform.

Miljön är en viktig del i vår verksamhet som vi ser till att underhålla kontinuerligt såväl inne som ute.

Vi strävar efter att skapa en så hemtrevlig och ombonad miljö som möjligt.

På vår förskola har vi catering, maten levereras varje dag från Bistro Garros i Alvik. Vi har vegetariskt cirka 1 gång per vecka och mycket av de matvaror vi beställer är ekologiska. Maten mäts inför varje måltid så att den håller rätt temperatur.

Vår vision på Liten och Stor är att här ska barnen få känna sig trygga och växa upp till självständiga och starka individer. Där de får uppleva och lära i egen takt och få sina intressen och behov uppfyllda.

Genom vårt arbete med montessoripedagogiken så arbetar vi hela tiden parallellt med läroplanen.