Adolf Fredriks och Gustav Vasas Barnkrubba i text, runt en teckning på barn som sitter på en gunghäst

Adolf Fredriks och Gustav Vasa Barnkrubba

Norrtullsgatan 7

Vi är Sveriges näst äldsta förskola som startades 1856. Vi har idag fyra avdelningar varav två för barn i åldrarna 1–3 och två för barn i åldrarna 3–5. Vi lägger tyngdvikt på barnens sociala och empatiska utveckling.

Norra innerstaden
4,5

• Toalett med plats för eldriven rullstol
  • Tillgänglig hiss

Vår huvudinriktning är att arbeta med barnens utveckling av empati och sociala kompetens. Alla barn ska bli sedda och det skall alltid finnas ett knä att få sitta i. Musik, kultur, natur, teknik, språk, skapande, rörelse, och matte finns hela tiden med i vår verksamhet. Våra styrdokument är Läroplanen (Lpfö-98/10) och Stockholm stads förskoleprogram.

På vår gård finns träd och växter, sandlåda, lekstuga, rutschkanor, klätterhus, cyklar med mera. Lokalerna finns på två våningsplan där de yngsta barnen är på markplan med direkt utgång till gården. De äldsta barnen finns på det övre planet med egen trappa till gården. Avdelningarna är ej identiskt lika för att barnen ska kunna leka och utforska olika pedagogiska miljöer. Förskolan har genomgått en omfattande renovering som färdigställdes under början av 2017.

Barnkrubban har eget kök med egen kokerska som till övervägande del lagar all mat från grunden. Traditionell svensk husmanskost blandas med influenser från andra kulturer. Vi försöker i möjligaste mån tänka ekologiskt, Kravmärkt och närproducerat. Vi är noga med hur maten tillagas och hanteras.

Barnkrubbans verksamhet utgår från ledorden omsorg, fostran och lärande. Det ska vara tryggt, roligt, lärorikt och meningsfullt att gå på förskolan. Målet är att barnen ska bli aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande. Stor vikt läggs vid den sociala och empatiska utvecklingen liksom att vara en bra vän. Målsättningen är dessutom att barnen ska få allt som står i läroplanen och att leken skall gå som en röd tråd genom verksamheten. Arbetssättet bygger på traditionell förskolepedagogik med noggrant anpassade dags- och veckoprogram med varierade aktiviteter såväl inomhus som utomhus.

Barnkrubban är en traditionell förskola som inte följer någon speciell pedagogisk inriktning utan tar till sig av olika pedagogiska inriktningar och influenser som passar in i verksamheten. En av de gamla traditioner som lever kvar är "smör, kärlek och glass" , det vill säga Barnkrubban serverar god och näringsrik mat, varje barn ska bli sedd, det finns alltid ett knä att sitta i och barnen får glass vid bulor.