ok

Pysslingen Åsöberget

Åsögatan 197–201

Vi finns i en miljö som andas Södermalm och Stockholms historia. Vi finns mitt bland kulturhusen på Åsöberget och med en utsikt över Stadsgården och takåsarna på Söder. Åsöberget består av flera byggnader med totalt sex avdelningar.

Södermalm
5,4

• Ledarhund och assistanshund välkommen

Alla barngrupper arbetar tematiskt utifrån barnens idéer och intressen med fokus på drama, bild & form, musik och ekologi. Våra pedagoger har bred erfarenhet från förskolan med extra kompetens i danspedagogik, musik, teater med mera.

Verksamheten på förskolan Åsöberget grundar sig på traditionell svensk förskolepedagogik. Vi vill bedriva en flexibel, professionell och utmanande pedagogik som involverar barnen i smått som stort. Alla idéer kopplas förstås till Läroplanen för förskolan.

Vi vill att Åsöbergets förskola ska vara en förskola där ett omsorgsfullt lärande skapar förutsättningar för barnen att trivas och utvecklas idag och i framtiden.

Förskolan är belägen i gamla kulturhus där bland annat Carl Larsson haft ateljé och är omgiven av en stor vacker gård. Det är nu länge sedan och gården är fylld av sandlådor, gungor, buskar, odlingar och annat som dagens barn är intresserade av. Inomhus märks det att Åsöberget ligger i kulturhus. Många rum med lekhörnor som rymmer hela förskolans Läroplan: teknik, naturvetenskap, skapande, matematik med mera. Barnens intressen och behov av utveckling får styra lärmiljön både inomhus och utomhus

Hos oss är matsituationen en viktig del av dagen, vi värdesätter mötet med maten högt, till exempel hur maten är upplagd, hur rummet är utformat och vad pedagogerna samtalar med barnen om runt matbordet. I vårt kök lagar Filip all vår mat från grunden med stort fokus mindre halvfabrikat och processade produkter. Vi strävar efter att följa de nordiska näringsrekommendationerna och serverar svensk fågel, svenskt nötkött och ha minst en vegetarisk rätt i veckan på menyn.

Vi vill bedriva en flexibel, professionell och utmanande pedagogik som involverar barnen i smått som i stort. Alla idéer kopplas till Läroplanen för förskolan. Ett varmt och öppet arbetsklimat och ett nära samarbete på Åsöberget skapar lärandesituationer och trygghet. Man lär när man har roligt och det är roligt att lära! Vi har utvecklingspositiva pedagoger och lärande ingår i allt vi gör. Vi fångar barns intresse och behov av utveckling genom aktiva och närvarande pedagoger. Genom tydlig dokumentation följer vi våra barns utveckling och sätter nya mål för verksamheten så att varje barn får det som de har rätt till. Våra styrdokument är Läroplanen för förskolan, Pysslingens styrdokument samt Stockholms stads riktlinjer för förskolan.

Som förälder tar du del av ditt barns dag och lärande samt information genom det digitala kommunikationsverktyget Schoolsoft. Som vårdnadshavare får du tillgång till Schoolsoft via ditt bank-id.