Målning

Tellusbarn Torget

Rinkeby Torget 8

I hjärtat av Rinkeby finns förskolan Torget i rymliga och ljusa lokaler. Förskolan har egen gård och närhet till bibliotek, parker och kommunikationer. Förskolan har sex avdelningar och en stora ateljé där vår konstpedagog arbetar med barnen.

Järva

• Tillgänglig hiss
  • Tydlig skyltning

Förskolan har en allmänpedagogisk verksamhet med fokus på språk, skapande och hälsa där omsorg, och lärande bildar en helhet.

Vi anpassar våra metoder utifrån att många av våra barn har annat modersmål än svenska. Genom att använda många olika uttrycksformer, bildstöd och teckenstöd kan vi möta alla barn utifrån deras förståelse och språkutveckling. Vi på Torget hittar vägar för att barnen ska få möta sitt modersmål även i förskolan och vi samverkar med hemmen för att stärka barnens språkutveckling i alla deras språk.

Vår fina ateljé rymmer stora möjligheter för barnen att utveckla sina olika sinnen och uttrycka tankar och känslor genom skapande. Allt genomförs tillsammans med en konstnärlig ledare. I ateljén samarbetar barnen och ateljéristan även med utomstående professionella konstnärer. Via gemensamma projekt och utställningar, i huset och i Rinkeby med närområden. Barnen skapar också på sina respektive avdelningar.

Vi vet att barn som är ute håller sig friskare, lär sig bättre och utvecklar sina motoriska färdigheter. Därför är våra barn ute ofta, på gården, på utflykt eller utforskar skogen. Från naturen tar vi med oss material in och skapar spännande saker på avdelningarna. Den variationsrika miljön, både inomhus och utomhus, ger barnen goda möjligheter till den fin- och grovmotoriska utvecklingen. Förskolan har även en egen kolonilott där vi tillsammans planterar, ser över och skördar olika grönsaker.

Hälsosam mat och hållbar matlagning är en viktig del av verksamheten. Vi lagar maten från grunden i eget kök med kock på förskolan, vi serverar halal.

Vid måltiderna lägger vi grund för hälsosamma matvanor. Kockarna har god kunskap i näringslära.

Våra barn får regelbundet äta vegetarisk mat och dagligen olika grönsaker och sallader. Till alla måltider serveras mjölk. Naturligtvis anpassar vi vår kost utifrån barnens allergier eller matideologier.

Vi bakar vårt egna bröd på förskolan.

Förskolorna under Tellusbarn verkar i varierande socioekonomiska miljöer och fokuserar extra på språk, skapande och hälsa.

Tellusbarns vision är att inspirera och utveckla framtidens världsmedborgare vilka rör sig mellan språk och kulturer. Barnen ska kunna möta framtiden med kreativitet och uppfinningsrikedom.

Tellusbarns verksamhet ska kännetecknas av hög kvalitet, stabil tillväxt och hållbar lönsamhet. Tellusbarns förskolor ska ge barnen förutsättningar till en bra start på livet, där omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet.

Den lilla världen i förskolan idag möter den stora världen imorgon.

Vi på Tellusbarn har anställda specialpedagoger som är knutna till våra olika förskolor. De fungerar både som fortbildare och observatörer och kan vara stöd för arbetslagen om vi behöver hitta anpassningar i vår verksamhet för att få till de bästa förutsättningarna för varje barn.