Grottan, Söderbergavägen 34

Söderbergavägen 34

Vi är en förskola med två avdelningar som ligger i Flysta. Belägen vid en vändplan och med många fina lekmiljöer runt omkring - både i form av skog och lekparker. Våra barngrupper är åldersblandade vilket ger barnen en möjlighet att lära av varandra.

Järva
Kommunal
6,3

• Ledarhund och assistanshund välkommen

Alla barn får vara med i en verksamhet som är anpassad för deras ålder med inriktning mot idrott, skapande och högläsning. Vi har en gemensam sångsamling varje vecka. Under vintersäsongen besöker 4 och 5-åringarna Spånga IP för att åka skridskor.

Grupperna är åldersblandade vilket främjar social kompetens och ger barnen möjlighet att lära av varandra.

Nyligen renoverad förskolegård med gott om lekutrustning som barnen kan använda. Gården inbjuder till lek och lärande. Det finns möjlighet att odla.
Generös inomhusmiljö med ateljé och rörelserum.

Alla förskolor inom Spånga Tensta har en gemensam matsedel. Förskolans måltider tillagas till stor del från grunden med bra råvaror.

Förskoleenheten Pusslet har aktivt valt att minska andelen tillsatser och konserveringsämnen i maten. Vi serverar inte heller livsmedel som innehåller socker. Barnens val och tema land återkommer varje månad i våra matsedlar. Måltiderna ska vara energi och näringsriktiga och uppfylla Livsmedelsverkets rekommendationer samt Stockholms stads riktlinjer.

Vi ger barnen mycket tid att leka eftersom vi anser att leken är viktig för barnens utveckling. Att träna social kompetens går som en röd tråd genom vår verksamhet. Vi ser fördelar med att ha en åldersblandad grupp. Barnen lär sig på ett positivt sätt att ta hänsyn till varandra och att hjälpa varandra. De lär sig också att ta emot hjälp av andra barn.

Specialpedagog finns på alla förskolor och personal har vid behov stöd av psykolog.

Som förälder har du rätt att ha ditt barn på förskolan inom det som kallas för ramtid. Ramtiden är den maxtid en förskola måste hålla öppet om det finns ett behov av det. Ramtiden är klockan 06.30–18.30 alla helgfria vardagar förutom julafton, midsommarafton och nyårsafton.

Vårdnadshavare kan följa sitt barns trivsel och utveckling genom nyhetsbrev, individuella lärloggar och grupplärloggar på Skolplattformen.

Se film om förskolan