Ett spritkök där en behållare är fylld med rårörda lingon.

I Ur och Skur Mullekojan

Vinggatan 30

Välkomna till förskolan I Ur och Skur Mullekojan, som precis som vår syskonförskola I Ur och Skur Laxehyddan, är belägen i Skarpnäck. Båda förskolorna bedrivs utifrån Friluftsfrämjandets I Ur och Skur-pedagogik.

Skarpnäck

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Toalett med plats för eldriven rullstol
  • Tydlig skyltning

Pedagogikens utgångspunkt har sin grund i friluftsliv, utomhuspedagogik och upplevelsebaserat lärande. Barnen upptäcker, leker och upplever med alla sinnen och hela kroppen. Att praktiskt få uppleva stimulerar nyfikenheten, självkänslan, ger kunskap och förståelse. Barn leker bäst där det finns tillgång till naturmaterial och växtlighet. Skogen är i sig en könsneutral lekplats.

Leken är viktig för lärande och blir en viktig del av verksamheten. Lek eller aktiviteter ska inte avbrytas av onödiga rutiner, utan ska kunna återupptas och utvecklas. Pedagogerna arbetar medvetet i sitt ledarskap, utifrån situationen;

• medagerande
  • medundersökande
  • medupptäckande
  • och medupplevande.

Barnen får en nära relation till naturen och utvecklar kunskap och trygghet att vistas där bland annat genom Friluftsfrämjandets verksamhet (Skogsknopp, Skogsknytte, Skogsmulle, Strövare och Frilufsare).

Barnen får utveckla grundläggande färdigheter i friluftsliv som att åka skridskor, laga mat över eld/stormkök, gå på upptäcktsfärder, åka skidor och mycket mer, allt utifrån ålder och mognad.

Praktiskt miljöarbete är något naturligt hos oss. Vi källsorterar, odlar, återanvänder material och använder miljögodkända produkter.

I Ur och Skur är en pedagogik som utvecklats under 30 år i Sverige. Pedagogerna har förutom sin lärarutbildning även Friluftsfrämjandets ledarutbildningar.

Vår syn på miljön är att inne- och utemiljön är ett komplement till varandra. Varje grupp har sitt hemvist, med stimulerande och utmanande material utifrån ålder och intressen. Lokalerna är ljusa och rymliga. De yngsta barnen upptäcker naturen på gården eller i skogsgläntan närmast förskolan, medan de lite äldre barnen tar sig lite längre bort.

Vi serverar frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och eftermiddagsfrukt. Maten tillagas av vår egen kock. Vi använder så mycket ekologiska och närproducerade råvaror som möjligt. I lunchen ingår alltid olika grönsaker utifrån säsong. Under utesäsongen hämtar vi maten i kantiner och äter ute i skogen. Emellanåt tillagas lunchen ute i skogen på det stora eldfatet. I samband med skogsskolorna tar vi ibland med oss stormköket och tillagar dagens lunch för skogsskolans deltagare.

I Ur och Skurs mål har Läroplanen som grund.

Verksamheten ska sträva efter att varje barn:

• utvecklar intresse för och kunskaper om naturen samt utvecklar en naturkänsla.
  • utvecklar kunskap om en hållbar livsstil.
  • utvecklar kunskap om och praktiskt handlande efter allemansrätten.
  • får stöd och stimulans i hela sin utveckling genom vistelse i naturen.
  • får möjlighet till rörelse och gemenskap på ett lustfyllt sätt i naturen.
  • får utveckla grunden till ett livslångt intresse för friluftsliv.

Skogsmulle är en sagofigur som skapades på 1950-talet av Gösta Frohm samt ett koncept för friluftsverksamhet riktad till barn som Friluftsfrämjandet arrangerat sedan 1957. I Ur och Skur är en pedagogik, för förskola och skola, som har sin utgångspunkt i friluftsliv, utomhuspedagogik och upplevelsebaserat lärande.

Pedagogiken utvecklades utifrån Friluftsfrämjandets barnverksamhet av Siw Linde och Susanne Drougge som startade den första I Ur och Skurförskolan, Mulleborg, 1985 på Lidingö. I Ur och Skur Mullekojan startade upp i Skarpnäck 1990. I Ur och Skurskolan Skarpnäck har funnits sedan 2000. I Ur och Skur Laxehyddan startar upp till höstterminen 2021.

Ur och Skur Mullekojan drivs som ett personalkooperativ som även består av förskolan I Ur och Skur Laxehyddan samt av I Ur och Skurskolan Skarpnäck (grundskola F - 3, med tillhörande fritidshem). Vi är stolta över att ha bedrivit verksamhet i 30 år i Skarpnäck, med engagerade och hängivna pedagoger!

På I Ur och Skur Mullekojan, likaväl som på I Ur och Skur Laxehyddan, vill vi att förskolan ska vara en trygg mötesplats för vänskapsskapande och kunskapsskapande.

Skogsmulle är barnens och djurens vän i skogen. Genom Skogsmulle får barn uppleva och utveckla respekt för naturen och allt som lever i den. När barn lär sig att vara aktsamma i det lilla perspektivet läggs grunden för ett livslångt miljöengagemang. Barn som får utforska, upptäcka och uppleva naturen utvecklar rörelseglädje och lär sig med hela kroppen. För Skogsmulle är det viktigt att barnens upptäckter och upplevelser ska vara roliga, trygga och lärorika samt utgå från barnens intressen.

Skogsmulle tar hand om allt i skogen och bor i en koja i skogen. Laxe i sin tur tar hand om allt i vattnet (hav, sjöar, älvar och bäckar). Laxe bor i en hydda vid vattnet. Under året på I Ur och Skur Mullekojan, och I Ur och Skur Laxehyddan, kommer även Skogsmulles vänner Fjällfina och Nova på besök. Fjällfina tar hand om djur och natur på fjället och bor i en liten kåta i fjällbjörkskogen. Nova är Skogsmulles vän i rymden. Hon kommer från fantasiplaneten Tella där allt är rent.