Illustration - barn på väg till förskola

A & M Önskeförskolan Fatburs Brunnsgata 8

Fatburs Brunnsgata 8

Önskeförskolan är en äventyrlig och personlig utflyktsförskola med barns trygghet, drömmar och värld i fokus. Vi tror på det kompetenta barnet, arbetar med growing mindset och Reggio Emilia-inspirerat.

Södermalm

Välkommen till Önskeförskolan

Förskolan med barns trygghet, drömmar & värld i fokus.

Barnet, pedagogik & önskedagar

Önskeförskolan är en äventyrlig Reggio Emilia-inspirerad förskola med läroplanen för förskola i fokus. Här är barnens intresse, motivation, miljö, hälsa, inflytande och forskande avgörande. Barns inflytande är viktigt för att man lär sig förstå demokrati och värdet av sin egen röst. Barnet skapar respekt för sig själv, för andra och för sin miljö. Tillsammans skapar vi en gemenskap där glädje för andra och glädje för sig själv värderas lika högt. Barninflytande hos oss är vår barnsyn och sker i projekten och i den fria leken och genom våra unika Önskedagar. Vi vill ge er engagerade pedagoger som ser ditt barn och som delar våra värderingar och strävansmål:

• Alla ska känna trygghet och vara sedda
  • Alla barn ska tro på sig själv, sina idéer och sina drömmar
  • Alla ska känna glädje & gemenskap

Trygghet, personlighet & tydligt värdegrundsarbete

Forskning visar att trygga barn är en förutsättning för att lärande ska ske. Trygghet ger självkänsla, självtillit och självförtroende, något som vi alla behöver hela livet. Vårt värdegrundsarbete is och sol genomsyrar allt vi gör och under hela vistelsen hos oss. Vi vet att anknytningen är viktig och tror på ett nära samarbete med hemmen och erbjuder hembesök vid introduktionen, tillsammans skapar vi den bästa verksamheten för ditt barn.

När det är dags för dig att börja gå på längre äventyr på Önskeförskolan så får alla kompisar ett utflyktskit – ryggsäck och vattenflaska – för vi älskar äventyr och utflykter så mycket att vi gör det varje dag, så att vi kan utforska spännande saker och platser tillsammans.

Vi tror på och vill bygga en hållbar framtid genom härlig och näringsriktig mat med ekologisk mat från catering ecociusine.se

Arbetssätt

• Reggio Emilia inspiration - Projektarbete
  • Tydligt hälsoarbete: rörelselek, dans, barn-yoga & mindfulness
  • Utflykter & utevistelser varje dag. Vi besöker regelbundet skogen.
  • Bevara vårt kulturarv- drama, kultur, museum & bibliotek för alla åldrar.
  • Vi är rädda om vår miljö och lär om återvinning och källsortering
  • Genusarbete är en naturlig del av vår vardag.
  • Growing Mindset för växande självkänsla
  • Tydlig kommunikation via kommunikationsapp
  • Transparant verksamhet- Ni får följa vad vi gör och våra aktiviteter på Instagram och alla barn får en egen portfolio.

Vi vill att ALLA hos oss på förskolan ska bli sedda, känna delaktighet och uppleva en glädjefull tid hos oss.

Vi vill att ALLA hos oss på förskolan ska bli sedda, känna delaktighet och uppleva en glädjefull tid hos oss.

För frågor och intresse av visning är ni varmt välkomna att höra av er till oss!

Apan & Astronauten

Apan och Astronauten är våra två maskotar som barnen kommer att få lära känna hos oss

• Apans Önskelopp - Vi springer 1 gång/termin för glädje och gemenskap
  • Apans Äggjakt