Bild på förskolan

Pysslingen Grönkulla

Brännkyrkagatan 109

Förskolan ligger i en fristående byggnad mitt bland kulturbebyggelse. Vi har en egen gård med grönska, som inbjuder till lek, samtidigt finns närheten till Södermalms många fina parker. Varmt välkomna till oss!

Södermalm

Hos oss präglas dagarna av vårt arbete med hållbar utveckling, Friluftsfrämjandet, språk och kommunikation och hur vi skapar ett öppet klimat och en inkluderande förskola. Vi uppmärksammar djur och natur i vår omgivning och går på utflykter flera gånger i veckan. Vi arbetar processinriktat och utforskande där kreativitet och skapande har stor del i undervisningen liksom språk, matematik, hälsa och lek. Lärande och lek sammantvinnas till en helhet där både barn och vuxna initierar aktiviteter och vidgar varandras perspektiv. Samspelsklimatet är engagerat, öppet och vi arbetar med att se och synliggöra barnens lärprocesser.

Inomhusmiljön är utformad för att stimulera och utmana fantasin utifrån barnens ålder och behov och förändras under läsåret.

Närheten till parker, natur, kultur och kommunikationer ger oss möjlighet att variera vår verksamhet.

Fysisk rörelse är viktigt för en hållbar framtid. Att väcka lust och glädje och inspirera barn att röra sig är en del av förskolans uppdrag. Barn som rör på sig utvecklar sin kroppsuppfattning, motorik och koncentrationsförmåga.

Mat för aktiva barn!

Vi får vår mat via catering från Canteen by Incontro. Köket som levererar maten är KRAV-certifierat och levererar klimatsmart och näringsriktig kost. En dag i veckan serveras vegetarisk mat och all fisk som serveras är MSC-märkt. Måltiderna är näringsberäknade enligt Livsmedelsverkets rekommendationer. Varje dag finns det ett rikt utbud av olika typer av grönsaker, som barnen erbjuds genom en varierad salladsbuffé till lunch.

Vi har ett temainriktat arbetssätt som är baserat på barnens intressen och erfarenheter. Vi följer upp, utvärderar, analyserar och utvecklar vår verksamhet med hjälp av pedagogisk dokumentation. Vi har ett lyssnande och reflekterande arbetssätt. Vi börjar varje termin med att ”spana” på barnens intressen för att starta tema. Pedagogisk dokumentation synliggör barns lärande och ger möjligheter att kommunicera och reflektera runt detta tillsammans med barnen, föräldrar och kollegor emellan. Dessutom är den ett underlag att följa upp som leder till verksamhetsutveckling. Barnen delas in i mindre grupper, vilket möjliggör att främja deras lärande, kommunikation och sociala samspel.

Grönkulla ingår i Pysslingen förskolor AB.