Förskolan Minichipsen

Sorögatan 11

Vi är en mindre förskola med plats för 34 barn. Vi finns på bottenvåningen i ett bostadshus i centrala Kista. Vi har en egen gård och en liten skogsglänta i direkt anslutning till förskolan. Uteverksamhet bedrivs även i närområdets skog och parker.

Järva
5,7

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Toalett med plats för eldriven rullstol
  • Tydlig skyltning

Vår pedagogiska inriktning inspireras av Maria Montessoris syn på barn som kompetenta. Barn ska vara medskapare till förskolans verksamhet, de ska känna att deras kunskap och kompetens värdesätts.

Vi engagerar barn i vardagliga aktiviteter samt fokuserar på hela barnet vilket ger möjlighet för barnet att utveckla sitt självförtroende som skapar trygghet och frihet. Vi är en språkaktiv förskola som strävar efter att stimulera barnens fantasi och locka fram deras frågor, berättelser och förståelse av världen. Detta vill vi göra tillsammans med barnen genom att vi talar med varandra, berättar, reflekterar, sjunger, läser, rör på oss och utforskar.

Vi vill tillsammans med barnen lära dem vad ansvarstagande innebär genom att låta dem klä på sig själva, packa sin ryggsäck, ta ansvar i vardagssysslor som att hjälpa till att duka bordet och bjuda in till måltid. Allt för att hjälpa barnen att växa och utveckla sitt självförtroende samt lära sig respektera sig själva, andra barn och vuxna.

Barn vill utforska, se, höra och förstå. De vill göra det själva och tillsammans med andra barn och vuxna. Vi bidrar med att kunna ge alla barn friheten att skapa nya kunskaper genom att ha material tillgängligt i en lugn och trygg miljö på förskolan.

Vi tar tillsammans med barnen fram varierande lek- och lärmiljöer utifrån olika projekt och utifrån barnens intressen och utforskande såväl inomhus som utomhus på vår gård.

Vi får vår mat från vårt eget centralkök, Alex Kök, där vår kock arbetar med att ge god och näringsrik kost till våra elever och vår personal. Alla barn äter vegetarisk lunch två dagar i veckan och maten är till väldigt stor del hemlagad.

Mejerivarorna är ekologiska och frukt och grönt närodlat i den mån det går och efter säsong. Vi ordnar specialkost vid behov och har ett hållbarhetstänk kring kost, likväl som kring sopor som källsorteras.

Vi vill verka för att alla barn som går hos oss ska ha en trygg, lärorik och meningsfull förskoletid. Tillsammans med vårdnadshavarna och kommunen är det vår uppgift att bedriva kvalitativ och lärarledd undervisning och utbildning med utgångspunkt i skollagen, läroplanen och barnens intressen.

Vi har en språkprofil som främst riktar sig till att ge alla barn ett rikt språk, både verbalt och kroppsligt men även emotionellt. Ett rikt ordförråd och kunskap om källkritik och retorik är idag viktiga byggstenar för att klara av förskoleklass och sedan grundskolan.

Vi lever i en digital värld där information matas till oss och vi arbetar aktivt med digitala verktyg, både som komplement till undervisningen och som redskap i språkträning och i våra olika projekt.

Vi på förskolan är en enhet bildad av varje unik individ, och tillsammans upptäcker och utforskar vi i enlighet med demokratiska principer samt våra individuella förutsättningar. Tillsammans med barnen skapar vi vär(l)den.

För att synliggöra barnens lek och lärande har vi bland annat en blogg i vår förskoleapp Tyra där vi dagligen lägger upp inlägg kring sådant vi arbetar med samt vilka läroplansmål som berörs i arbetet.

Dokumentationen i Tyra hjälper oss också att tillsammans med barnen se tillbaka på och reflektera kring deras lärande. Läroplanen för förskolan är uppbyggd kring mål, och vi utvärderar ständigt vår måluppfyllelse dokumenterade i våra interna styrdokument.