Skapande arbete i ateljén.

Stenkolet

Skånegatan 116

På Stenkolet är den gemensamma värdegrunden "allas lika värde" viktig. Barnen ges möjlighet att utforska och påverka sin vardag. För oss är leken det centrala och vi låter därför leken ta stor plats.

Södermalm

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Hörselteknisk utrustning
  • Tillgänglig hiss

Den pedagogiska miljön ska vara lärande, tillåtande, kreativ, rolig och utmanande för alla barn på våra förskolor. Vi arbetar med våra lärmiljöer och ser pedagogisk dokumentation och reflektion som ett sätt att synliggöra barnens lärande, utveckling och samspel med andra, både vuxna och barn. Det är också en metod att stödja pågående projekt/temaarbete.

Miljö, material och pedagogiskt innehåll är stimulerande och genomtänkt utifrån barns behov och intressen. Miljön är tydlig och tillgänglig, den inspirerar barn att söka och skapa kunskap. Miljön uppmuntrar barns självständighet men även samspel. Barn lär av varandra.

Vi skapar miljöer som utmanar barnen i deras tekniska och logiska tänkande. Material och verktyg finns tillgängliga för barnens experimenterande och skapande.

Våra pedagogiska miljöer rymmer ateljé, bygg- och bokhörnor, som ständigt förändras och anpassas efter barnens behov.

Stenkolet erbjuder barnen en unik utemiljö. Gården ligger i sluttningen av Vitabergsparkens kullar. Där finns träd, buskar och berg att utforska.

Det finns också sandlådor, gungbrädor, lekhus, en träbåt, en rutschkana och ett mångsidigt pedagogiskt utematerial. Träden ger möjlighet till skugga. Barnen kan på nära håll följa årstidernas växlingar i naturen.

Maten lagas från grunden och vi utesluter hel- och halvfabrikat i möjligaste mån. Ekologiska och säsongsbetonade råvaror utgör en viktig del av kosten. Vi har egen kock som lagar maten på förskolan.

Barnen är delaktiga i matsedeln genom att delta i matråd tillsammans med kocken. Vi vill skapa en nyfikenhet kring mat. Vi anser att den pedagogiska måltiden är ett viktigt inslag i den dagliga verksamheten och vi för samtal om kost och hälsa.

Vår värdegrund är allas lika värde.

Som förälder har du rätt till att ha ditt barn på förskolan inom det som kallas för ramtid. Ramtiden är den maxtid en förskola måste hålla öppet om det finns ett behov av det.

Ramtiden är mellan klockan 06.30 och 18.30 alla helgfria vardagar förutom julafton, midsommarafton och nyårsafton.

Välkomna på visning

Onsdagen den 20 december, klockan 9:20

Onsdagen den 17 januari klockan 9:20

Onsdagen den 14 februari klocka 9.20