Ljus luftig lokal med leksaker och bord och stolar.

Förskolan Skattgömman

Skattegårdsvägen 73–75

Förskolan Skattgömman ingår i Nälsta-Vinsta förskoleenhet och ligger i ett lugnt bostadsområde med stor gård och närhet till grönområde, skog och parklek samt gångavstånd till Vällingby centrum.

Hässelby-Vällingby

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Parkering för dig med nedsatt rörelseförmåga

Nälsta-Vinsta förskolor är en plats för lärande, en mötesplats där man lyssnar på varandra och ger varandra tid, där barnens åsikter tas på allvar. Barnen har inflytande över sin vistelse i förskolan. Förskolan arbetar för en hållbar utveckling tillsammans med stiftelsen Håll Sverige Rent. Skattgömman har tilldelats Skolverkets utmärkelse "Skola för hållbar utveckling".

Barnen kan växla mellan olika aktiviteter under dagen. Verksamheten ger utrymme för barnens egna planer, fantasi och kreativitet i lek såväl inomhus som utomhus. Utomhusvistelsen ger möjlighet till lek och andra aktiviteter både i planerad miljö och i naturmiljö.

Frukost, lunch och mellanmål är en integrerad del i det pedagogiska arbetet och bidrar till goda och hälsosamma matvanor. Lunchen som tillagas från grunden är allsidig och näringsriktig. Vi följer Livsmedelsverkets rekommendationer och använder ekologiska produkter i stor utsträckning.

Vi ser varje barn som unikt och kompetent, vilket innebär att pedagogen ser barnet som resursrikt och har tilltro till barnets förmåga. Barn erövrar omvärlden genom att samspela med omgivningen. Den pedagogiska miljöns utformning, både inne och ute, har stor betydelse för barns lärande. Miljön på våra förskolor skall vara trygg, säker och utmanande. Inflytande och delaktighet för vårdnadshavare är en central del i våra förskolor. Det är viktigt för oss att det finns forum där vårdnadshavare kan vara med och påverka verksamheten i förskolan.