Förskolan Valvet

S:t Göransgatan 89 och 97

Välkommen till förskolan Valvet. Vi ligger i en unik k-märkt byggnad med ljusa ytor vid Fridhemsplan och barnen har en stor och lummig gård att leka på. Vi lägger stor vikt vid att alla barn ska bli sedda och lyssnade på.

Kungsholmen
5,6

• Toalett med plats för eldriven rullstol
  • Tillgänglig hiss

Vår verksamhet tar utgångspunkt i ett utforskande förhållningssätt där barn och pedagoger tillsammans undersöker och skapar mening. Vi lägger stor vikt vid att skapa sammanhang där barnen får möjlighet att mötas och lära tillsammans som en grupp och det är barnens nyfikenhet och lust att lära som visar vägen för vårt arbete.

Vi arbetar i projekt som utgår från vad barnen visar intresse och nyfikenhet inför. Vi pedagoger skapar förutsättningar, tillfällen och miljöer som gör att barnen kan fördjupa sig i det som förundrar dem.

Den pedagogiska miljön spelar en viktig roll i vår verksamhet och vi erbjuder en mångfald av material som kan locka barnen och utmanar deras lärprocesser. Miljöerna är iscensatta för att skapa möten och samarbete mellan barnen och är utformade så att alla kan känna självständighet och inflytande över sin dag på förskolan. Vi har delat in rummen i olika stationer där allt material har sin givna plats så att det blir tydligt för barnen vad de kan göra till exempel måla eller teckna.

På Valvet arbetar ett köksteam med erfarna kockar. Varje dag serverar de vällagad mat med hög andel ekologiska råvaror, så att barnen får bra energi för hela dagen.

På Valvet, som är en av Kungsholmens kommunala förskolor, får barnen en bra miljö ute och inne och ett tryggt bemötande. Hos oss kan ditt barn vara nära sin kända miljö och sitt närområde. Vi ligger i en unik k-märkt byggnad med ljusa ytor vid Fridhemsplan och barnen har en stor och lummig gård att leka på. Hos oss arbetar pedagogerna nära barnen i kreativa miljöer. Vi delar dagligen in barnen i mindre grupper för att skapa goda förutsättningar för lek och utforskande och ge alla barn utrymme till inflytande och delaktighet. För oss i Stockholms stad är trygghet, kvalitet och ett inkluderande bemötande en självklarhet och vi som arbetar med barnen samverkar, för att möta ditt barns behov på bästa möjliga sätt.

Kungsholmens kommunala förskolor tillhör Stockholms stad. Varje förskola är unik men vi delar samma pedagogiska bas i att vara nära barnen i en trygg miljö med lärande aktiviteter. Vi har haft förskoleverksamhet i över hundra år och har utvecklat förskolorna i takt med de behov som finns. Vi tar ett gemensamt ansvar för att kontinuerligt utveckla personalens kompetens och förskolornas miljöer.

Om du är nyfiken och har frågor om förskolan är du varmt välkommen att kontakta biträdande rektor Marie Therén.

E-post: marie.theren@edu.stockholm.se
Telefon: 08-508 08 626

Förutom Valvet finns även förskolorna Dammen, Kungsholmens västra förskola (Gula villan), Kronan, Röda villan och Kronobergsparken i Sankt Görans förskoleenhet.

Aktuella visningar

Välkommen på visning av förskolan Valvet. Du får träffa en av våra pedagoger som visar dig runt och berättar om utbildningen på förskolan. Det blir självklart också tid för dig som vårdnadshavare att ställa frågor. Vill du delta vid någon av våra visningar? Anmäl dig då till: shadi.atighefrosh@edu.stockholm.se.

Visning av Valvet sker följande tisdagar klockan 09.15:

• 23 april
  • 28 maj

Vid visningarna samlas vi intill förskolegården.

Välkommen!

Erasmus-samarbete med Island

Förskolan Valvet ingår i ett Erasmus-samarbete med förskolor från Island från höstterminen 2023 till vårterminen 2025.