Barn skapar kreativt konstverk stubbe och pinnar.

Förskolan Havet

S:t Göransgatan 146

Välkomna till förskolan Havet. Förskolan ligger i Stadshagen och har tre avdelningar och en egen kock. Förskolan är tvåspråkig (talad svenska och teckenspråk). Här utgår vi från varje barns behov och intressen i ett lustfyllt lärande.

Kungsholmen

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Toalett med plats för eldriven rullstol
  • Hörselteknisk utrustning
  • Tillgänglig hiss
  • Tydlig skyltning

Med ett utforskande förhållningssätt som utgångspunkt skapar barn och pedagoger en rolig, spännande och lärorik vardag tillsammans. Vi arbetar stationsinriktat med stor vikt vid de estetiska uttryckssätten, så som måleri, teckning, dans, lera och drama. Barnens tankar och idéer tas tillvara då vi arbetar både i större och mindre grupper. Vi lägger stor vikt vid att alla barn ska bli sedda och hörda.

En av tre avdelningar på Förskolan Havet och riktar sig till barn med rätt till teckenspråk.

Sköldpaddan är en avdelning för barn med hörselnedsättning, dövhet och fullt hörande barn som träffas tillsammans under hela dagen. Här arbetar vi ofta i mindre gruppsammansättningar för att främja barnens språkliga utveckling och deras kommunikation sinsemellan.

På sköldpaddan används både talat språk och teckenspråk under hela dagen. Genom att finnas nära i leken och samspelet mellan barnen fungerar pedagogerna som en språklig bro för att barnen ska kunna mötas oavsett språk.

För att ställa sig i kö till avdelning för döva barn och barn med hörselnedsättning kontakta biträdande rektor Birgitta Herne.

Kungsholmen kommunala förskolor har ett gemensamt projekt där vi fördjupar oss i roll och fantasilek som en viktig del av utbildningen.

Barnen har en spännande och rolig pedagogisk innemiljö som är tillgänglig och åldersanpassad. Vi eftersträvar en tydlig miljö med en stor mångfald och variation i materialen.

Förskolan Havet har en egen gård samt ligger nära grönområden och Stadshagens idrottsplats.

På Havet har vi en egen kock som lagar all mat från grunden. Vi arbetar efter Kungsholmens kommunala förskolors gemensamma måltidsstrategi och meny. Kosten som serveras är näringsrik och hållbar med en stor andel ekologiska råvaror.

På Havet som är en av Kungsholmens kommunala förskolor, möts barnen av innehållsrika och spännande pedagogiska miljöer. Här arbetar engagerade och erfarna pedagoger.

För oss i Stockholms stad är trygghet, kvalitet och ett inkluderande bemötande en självklarhet och vi som arbetar med barnen samverkar, för att möta ditt barns behov på bästa möjliga sätt.

Kungsholmens kommunala förskolor tillhör Stockholms stad. Varje förskola är unik men vi delar samma pedagogiska bas i att vara nära barnen i en trygg miljö med lärande aktiviteter. Vi har haft förskoleverksamhet i över hundra år och har utvecklat förskolorna i takt med de behov som finns. Vi tar ett gemensamt ansvar för att kontinuerligt utveckla personalens kompetens och förskolornas miljöer.

På en av våra avdelningar, Sköldpaddan, tar vi även emot döva barn och barn med hörselnedsättning. Detta innebär att förskolan är tvåspråkig (talad svenska och teckenspråk) och barnen kommer därmed att ta del av dessa två språk under sin förskoletid hos oss. Vi har också döva teckenspråkiga pedagoger som arbetar tillsammans med alla barn. För att ställa sig i kö till avdelning för döva barn och barn med hörselnedsättning kontakta biträdande rektor Kristine Rende.

Föräldravisning

Är du vårdnadshavare och nyfiken på förskolan Havet? Då är du välkommen på visning följande måndagar klockan 09.30:

• 26 februari
  • 29 april
  • 27 maj

Kontakta pedagog Eva:

Är du förälder till barn med hörselnedsättning, kontakta pedagog Sandra:
Mobil: 076-12 08 166