Förskolans gård och lekplats.

Förskolan Eira

Kungsholms hamnplan 6

Välkommen till förskolan Eira som har två lekvänliga gårdar. Vi vill ge varje barn möjligheter till lärande utifrån sina behov och förutsättningar. Hos oss är det viktigt att alla får möjlighet att uttrycka sig via sång, dans och lek.

Kungsholmen
6,4

• Ledarhund och assistanshund välkommen
  • Kontrastmarkering
  • Parkering för dig med nedsatt rörelseförmåga
  • Tillgänglig hiss
  • Tydlig skyltning

På förskolan Eira erbjuder vi en mångsidig utbildning där lärande, lek och omsorg bildar en helhet. Vår utbildning sker i nära samarbete med vårdnadshavare och ger varje barn möjlighet till lärande och utveckling utifrån sina behov och förutsättningar.

Vi arbetar i större och mindre grupper kring olika projekt och aktiviteter där barnens matematiska, språkliga och sociala förmågor stärks och uppmuntras. Sång och dans är stående inslag varje vecka i alla grupper.

Stort fokus läggs vid arbete med kamratskap, likabehandling samt delaktighet och inflytande. Det pågår även ett utvecklingsarbete kring samarbetet mellan grupperna på förskolan.

Vi lägger stor vikt vid vår pedagogiska miljö. Miljön ska locka till lek och utforskande, där barnen får utlopp för sin kreativitet och fantasi. Utbildningen bedrivs i två hus, med material för lek och utforskande där synlig dokumentation bidrar till miljön som den tredje pedagogen. Vi besöker regelbundet biblioteket för att låna böcker. De äldre barnen besöker parker eller grönområden, medan de yngre barnen går på upptäcktsfärder i närområdet.

Våra måltider på förskolan tillagas av kockarna på förskolan Serafen. Måltiderna som serveras är tillagade enligt Livsmedelsverkets rekommendationer "Bra mat i förskolan". Kockarna lagar det mesta av maten från grunden, en hel del ekologiskt, de lagar specialkost och två dagar i veckan serveras vegetariska maträtter.

På Eira, som är en av Kungsholmens kommunala förskolor, får barnen ta del av en pedagogisk miljö både ute och inne. Vi ligger i direkt anslutning till Eiraskolan vid Norr Mälarstrand. Vi har ljusa, trevliga lokaler och två lekvänliga gårdar. Hit finns smidiga förbindelser med både buss och tunnelbana station Rådhuset.

Vi pedagoger arbetar engagerat med barnen för att de ska lära sig så mycket som möjligt. För oss i Stockholms stad är trygghet, kvalitet och ett inkluderande bemötande en självklarhet och vi som arbetar med barnen samverkar för att möta ditt barns behov på bästa möjliga sätt.

Kungsholmens kommunala förskolor tillhör Stockholms stad. Varje förskola är unik men vi delar samma pedagogiska bas i att vara nära barnen i en trygg miljö med lärande aktiviteter. Vi har haft förskoleverksamhet i över hundra år och har utvecklat förskolorna i takt med de behov som finns. Vi tar ett gemensamt ansvar för att kontinuerligt utveckla personalens kompetens och förskolornas miljöer.

Aktuella visningar av förskolan

Välkommen att anmäla dig till en visning. Vi har visningar följande datum klockan 15.30:

• 24 januari
  • 19 februari,
  • 22 april
  • 30 maj

Föranmälan krävs! Anmäl dig till visningen genom att mejla till Eva Sifversson eller Hedwig Drotz Jacoby.